زیبایی پوست, سلامت عمومی

استفاده از وازلین بر روی پوست صورت ، مزایا و محدودیت ها

استفاده از وازلین بر روی پوست صورت

موارد زیر را در این مقاله بررسی خواهیم کرد : 

کاری که وازلین انجام می دهد

منافع

مشکلات مختلف پوستی

پوست خشک

پوست چرب

پوست حساس

معایب

نکات کلیدی

 

 

وازلین نام تجاری معروف ماده ای به نام ژله پترولیوم (چربی معدنی) است. وازلین تركیبی از مواد معدنی و موم ها است كه به آسانی از هم جدا می شوند. بیش از ١٤٠ سال است كه از وازلین به عنوان یك مرهم و پماد درمان كننده برای زخم ها، سوختگی ها، و خراشهای پوستی استفاده می شود.

پترولیوم ماده اصلی وازلین است. شاید با دیگر محصولات جانبی وازلین مانند كروسن (نفت سفید) و گازوئیل آشنا باشید. وازلین هم دقیقا مانند این محصولات دارای نوعی غلظت صیقلی و غشا-مانند است.

اما استفاده از وازلین بر روی پوست صورت و دستها، بر خلاف دیگر شكلهای پترولیوم، هیچ خطری ندارد و حتی برای برخی از افراد یك مرطوب كننده مطلوب محسوب می شود.

استفاده از وازلین به عنوان یك مرطوب كننده بر روی پوست صورت مشكلی ندارد اما اگر این كار را انجام می دهید بهتر است از برخی نكات مطلع باشید.

وازلین و پوست شما

وازلین به عنوان یك ماده ’مسدود كننده‘ عمل می كند. در  واقع بیشتر اوقات رطوبتی به پوست صورت شما اضافه نمی كند. كاری كه وازلین انجام می دهد به دام انداختن رطوبت و حفظ آن در داخل پوست است. نیز وقتی آن را بر روی پوست مجروح یا تحریك شده قرار می دهیم، با تشكیل یك سد یا مانع از آن محافظت می كند.

ژله پترولیوم با ایجاد این سد میزان خروج رطوبت از پوست را تا حد چشمگیری كاهش می دهد. بر طبق یك بررسی مطالعاتی، عملكرد ژله پترولیوم در حفظ رطوبت پوست برتر از عملكرد لانولین، روغن زیتون، و روغن های معدنی است.

وازلین مانع از دست رفتن رطوبت پوست شما می شود، بنابراین محصولات تركیبی خاصی از ژله پترولیوم می توانند مرطوب كننده های مؤثری باشند.

یكی از مشهورترین متخصصین پوست توصیه می كند كه برای بهترین استفاده از تأثیر مسدود كنندگی وازلین، هر شب از آن به عنوان پاك كننده مواد آرایشی استفاده و سپس باقیمانده اش را كاملا از روی پوست پاك كنید. این كار از لحاظ تئوری موجب میشود تا زمان خواب رطوبت درون پوست حفظ شود.

 

مزایای استفاده از وازلین بر روی پوست صورت

 

وازلین آرایش چشم را تمیز می كند

با توجه به این كه پایه وازلین پترولیوم است، تقریبا هر نوع مواد آرایشی را به تدریج و به سادگی در خود حل می كند. و استفاده از وازلین، بر خلاف برخی از پاك كننده های مواد آرایشی، آسیبی به پوست اطراف چشم نمی رساند. این ماده بالاخص برای پاك كردن ریملهای ضد آب مناسب است.

وازلین رطوبت را به دام می اندازد

وازلین بدون افزودن مواد دیگری كه ممكن است موجب حساسیت پوست شوند، رطوبت درون پوست را به دام می اندازد. استفاده از یك لایه وازلین قبل از خواب می تواند سطح طبیعی رطوبت و نرمی پوست را به حالت اولیه بازگرداند.

وازلین موجب التیام بریدگی ها و خراشهاست

وازلین یك لایه محافظ می سازد. ناحیه ای از پوست كه با وازلین پوشیده شده است با وازلین مسدود می شود. این سدِ محافظ روند التیام را تسهیل و از هجوم باكتریها به درون زخمی كه در حال ترمیم است جلوگیری می كند.

وازلین از لبهای ترك خورده محافظت می كند

عوامل محیطی مانند سرما، باد، یا نور تند خورشید موجب خشكی سریع پوست لبهای شما می شوند. وقتی از وازلین بر روی لبها استفاده می كنید، از پوست حساس دور دهان محافظت می كند. وازلین عطر و بو و مزه ندارد، بنابراین بیشتر مردم نباید نگران واكنشهای آلرژیك ناشی از مصرف وازلین باشند.

وازلین ابروها را آراسته كرده و به آنها شكل می دهد

می توانید از وازلین به عنوان یك ترفند مؤثر برای فرم دادن به ابروهایتان استفاده كنید. چه ابروهای بسیار قوس دار را ترجیح می دهید یا ابروهایی با شكل طبیعی تر، در هر حال برای بینقص به نظر رسیدن ابروهایتان یك لایه نازك از وازلین بر روی آنها بمالید تا موهایشان نرم شده و در جهتی كه مد نظر شماست قرار بگیرند و مطمئن باشید كه حالت خود را حفظ می كنند.

استفاده از وازلین برای بیماریهای مزمن پوستی

 

روزاسه

روزاسه نوعی بیماری التهاب پوستی متداول است. طیف علل و نشانه های روزاسه، در بین موارد دیده شده در افراد مختلف، گسترده است. اما تحقیقات انجام شده توسط متخصصین پوست نشان می دهند كه مواد مسدود كننده مانند ژله پترولیوم برای افراد مبتلا به رزاسه بی ضرر و حتی مفید هستند. ویژگی مسدود كنندگی وازلین محافظ پوست قرمز و ملتهب است و می تواند به التیام آن كمك كند.

پسوریازیس

احتمال بروز پسوریازیس در پوست خشك محتمل تر است. استعمال وازلین بر روی نواحی از پوست كه غالبا نشانه های پسوریازیس را دارند یك اقدام مناسب برای كنترل این بیماری است. شاید استفاده روزمره از وازلین ممكن نباشد اما می توانید با استعمال آن بدون تحریك پوست رطوبت درونش را حفظ كنید.

پیری پوست

تحقیقات دقیق درباره فعالیت میكروبی (فعالیت مرتبط با میكرو ارگانیزهایی كه الزاما بیماری زا نیستند) ژله پترولیوم نشان داده اند كه این ماده موجب افزایش نظم پپتیدها (رشته های كوتاهی از آمینو اسیدها) بر روی سطح پوست می شود. از پپتیدها به عنوان یك ماده مطلوب در برخی از كرمهای مشهور و كرمهای زیبایی و محصولات سفت كننده پوست استفاده می شود.

وازلین خود به تنهایی موجب جمع شدن منافذ و رفع چین و چروكهای پوست نمی شود، اما حفظ رطوبت پوست یك اقدام پیشگیری كننده برای كند كردن روند بروز نشانه های پیری پوست است و وازلین این كار را انجام می دهد.

نامناسب برای مراقبت از پوست آسیب دیده با نور خورشید

استفاده از وازلین به عنوان یك اقدام فوری برای درمان آفتاب سوختگی یا آسیبهای ناشی از نور آفتاب بر روی پوست صورت كار درستی نیست. پایه وازلین چربی است پس می تواند گرما را در خود نگاه دارد و علائم ناشی از اثر نور خورشید را بدتر و تشدید كند.

اگر چه بر روی برچسب وازلین به صراحت نوشته می شود كه می توان از آن برای درمان ’سوختگیهای ملایم‘ استفاده كرد، اما باید آن را فقط بر روی سوختگی هایی بمالید كه در حال التیام هستند و آن هم چند ساعت پس از ایجاد سوختگی یا جراحت. در عوض، از داروها یا درمانهای دیگری مانند آلوئه ورا استفاده كنید.

نامناسب برای آكنه

بر طبق تحقیقات انجمن متخصصین پوست آمریكا، اگر پوست شما مستعد اكنه است، وازلین می تواند محرك بروز اكنه باشد. اگر اكنه پوست شما فعال است، از ژله پترولیوم استفاده نكنید. اگر پوستتان مستعد اكنه است، از گزینه های دیگری برای رساندن رطوبت به پوستتان استفاده كنید.

آیا وازلین برای پوست خشك خوب است؟

استفاده از وازلین بر روی پوست خشك هم بی ضرر است و هم توصیه می شود. این ماده به دلیل خاصیت مسدود كنندگیش به نرمی پوست خشك و خراشیده كمك می كند. نیز یك ماده سودمند برای پوست نازك پلكهاست. بر خلاف بیشتر محصولات، استعمال وازلین بر روی پوست اطراف چشم بی ضرر و مفید است.

آیا وازلین برای پوست چرب خوب است؟

استفاده از وازلین، حتی اگر پوستتان چرب باشد، خطری ندارد. اما احساس سنگینی و چربی مفرط ناشی از وازلین احتمالا از موارد مطلوب برنامه منظم شما برای مراقبت از پوست تان نیست، بالاخص اگر پوست شما از نوع تركیبی-چرب یا فوق العاده چرب باشد.

به یاد داشته باشید كه وقتی از وازلین استفاده می كنید هر نوع چربی و سبوم موجود بر روی پوست را در خود نگاه می دارد.

وازلین برای پوست حساس

تولید كنندگان وازلین ادعا می كنند كه محصولشان غیر اكنه زاست پس احتمالا نیازی نیست كه نگران بروز مشكل در پوستتان باشید. بیشتر افرادی كه پوست حساسی دارند می توانند از وازلین برای پوست صورتشان بدون هیچ نگرانی استفاده كنند.

معایب یا آسیب های ناشی از استفاده از وازلین بر روی پوست

 

  • بروز نادر واكنشهای آلرژیك

واكنشهای آلرژیك در پوست صورت پس از استفاده از ژله پترولیوم به ندرت رخ می دهند. اگر نسبت به محصولات تهیه شده از پترولیوم حساس هستید یا آلرژی دارید، از استعمال آنها بر روی پوست صورت خودداری كنید.

  • وازلین یك محصول مرطوب كننده نیست

مشكل دیگر این است كه خودِ وازلین واقعا آبرسان نیست.

  • وازلین هر ماده دیگری را در خود نگه می دارد

به یاد داشته باشید كه وازلین رطوبت (و حتی گرد و غبار) روی پوست را در خود نگه می دارد. پس مراقب باشید كه قبل از استعمال آن، پوستتان را تمیز كنید.

  • لایه سطحی پوست، وازلین را به كندی جذب می كند

شاید احساس كنید ژله پترولیوم تسكین دهنده پوست است و آن را مرطوب می كند، اما این ماده واقعا به پوست شماهیچ چیزی اضافه نمی كند. نیز جذب وازلین نیاز به زمان دارد و در عین حال همیشه یك لایه از آن بر روی سطح پوست باقی می ماند.

  • وازلین روی پوست حجیم و ضخیم احساس می شود

این ماده حجیم تر از حدی است كه بتوان از آن به عنوان لایه زیرین مواد آرایشی یا مصرف هر روزه استفاده کرد.

 

نكات كلیدی

از نظر بیشتر افراد، استفاده از وازلین یك روش بیخطر و كم هزینه برای حفظ رطوبت پوست است. حتی اگر مبتلا به مشكلات پوستی مانند روزاسه یا پسوریازیس هستید، استفاده از وازلین مشكلی ایجاد نمی كند.

وازلین به راحتی مواد آرایشی را پاك می كند، محافظ پوست حساس است، و حتی می توان از آن برای التیام بریدگیهای كوچك و كبودیهای جزئی استفاده كرد. اگرچه خود به تنهایی پوست را مرطوب نمی كند اما استفاده از آن برای نگه داشتن رطوبت درون پوست ارزش امتحان كردن دارد.

1 نظر در “استفاده از وازلین بر روی پوست صورت ، مزایا و محدودیت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *