دانستنی, زیبایی, زیبایی پوست, سلامت عمومی, صورت

روزاسه ، روزاسه آکنه یا آکنه بزرگسالی

روزاسه ، روزاسه آکنه یا آکنه بزرگسالی

روزاسه ، که به طور رسمی آن را روزاسه آکنه یا آکنه بزرگسالی می گویند ، نوعی از اختلالات بیماری پوستی است که بیشتر پوست صورت را تحت تاثیر قرار می دهد، به گونه ای که سرخی و التهاب و قرمزی بر روی پوست پخش می شود و اغلب با احساس گرما و التهاب پوست همراه است.

این بیماری با عروق و رگ های خونی پوست در ارتباط است و با جریان خون به دیگر نقاط پوست انتقال پیدا می کند و می تواند بخش هایی از پوست را بیش از دیگر نقاط درگیر کند ، مانند ایجاد جوش های قرمز ریز و یا جوش های چرکی بر روی بینی، گونه ها و چانه ها. ریزش ناگهانی جریان خون به پوست صورت ، باعث تحریک و رشد رگ های خونی جدید می شود که باعث افزایش دمای پوست در افراد مبتلا به این بیماری می شود.

بسته به شخص و شرایط ، این ریزش خون ، می تواند زمانی اتفاق افتد که بدن فرد داغ شود ، این داغ شدن می تواند در اثر خوردن غذای تند ، نوشیدن الکل ( معمولا شراب قرمز ) و یا دیگر موارد ایجاد گردد. بعضی از افراد ممکن است در حین و یا بعد از ورزش کردن ، وقتی که بدنشان گرم می شوند، متوجه این موضوع در پوستشان شوند.

نکته : اولین علائم ، می تواند سرخی و قرمزی پوست در محدوده بینی و گونه باشد و این مورد بیشتر در افرادی اتفاق می افتد که پوستی روشن دارند.

علت

هنوز علت و یا درمان قطعی این نوع التهاب پوستی مشخص نشده است ، اما از طریق درمان های پزشکی ، تغییر سبک و شیوه زندگی و مراقبت از پوست ، راه های متعدد و اثبات شده ای جهت مدیریت این شرایط پوستی وجود دارد.

شیوه و یا سبک زندگی

شیوه زندگی و عادت های شما می تواند تاثیر مهمی در ایجاد و تحریک این خون ریزی در پوست شود و این شرایط التهاب را بد تر کند ، به همین دلیل است که شما باید این عوامل را در شیوه زندگی خود مشخص کنید و از آنها تا حد ممکن جلوگیری کنید.

رایج ترین محرک های خون ریزی و التهاب در پوست

به عنوان یک فرد مبتلا به روزاسه، شما باید مشخص کنید که کدام عوامل ذکر شده در اینجا بیش از دیگران بر روی پوست شما تأثیر می گذارد و از آنها تا حد ممکن اجتناب کنید.

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب : همیش باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب و نور خورشید دوری کنید و تحت هر شرایطی جهت پوشاندن و محاظت از پوست خود از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • قرار گرفتن در معرض گرما : این قرار گیری در معرض گرما می تواند از هر نوع گرما و حرارتی باشد مانند نشستن در مقابل یک شومینه، پخت و پز با درجه حرارت بالا که پوست شما احساس گرما کند ، برخورد ناگهانی گرما با پوست در هنگام باز کردن درب اجاق گاز، آب و هوای گرم، سونای بخار، یا حمام بخار و یا حتی ریزش آب گرم بر روی پوست.
  • الکل : نوشیدنی های الکی یا هر نوع نوشیدنی که باعث گرم شدن بدن شود.
  • غذاهای تند و تیز
  • استرس همچنین می تواند باعث تحریک و ایجاد این نوع التهاب شود.
  • ورزش در محیط بسته و دارای دمای زیاد ، بنابراین توصیه میشود که ورزش در فضای باز و قبل از طلوع خورشید و بعد از غروب خورشید انجام شود.

روزاسه یا آکنه بزرگسالی

تحریک استفاده از محصولات مراقب از پوست

به طور کلی، محصولات مراقبت از پوست مبتنی بر الکل که سریعا بر روی پوست تبخیر می شوند یا حاوی pipermints و یا menthol و یا هر ماده دیگری است که جریان خون را در پوست افزایش می دهد یا هر چیزی که باعث سوزش پوست گردد یا ماسک های صورت ( Face Mask )  که گرمای زیادی را  آزاد می کنند ممکن است باعث ایجاد این وضعیت در پوست شوند. در این حالت درمان باید شبیه درمان برای پوست حساس صورت باشد.

زیر مجموعه های دیگر روزاسه

  • زیر مجموعه نوع 1 :  قرمزی پوست در محدوده بینی و گونه ها پخش می شود و به شدت و به راحتی سرخ می شود. قرمزی در این نوع می تواند به راحتی پدیدار شود و به راحتی ناپدید شود و پوست می تواند به صورت نا منظم و گاها دچار سوزش گردد.
  • زیر مجموعه نوع 2 : این نوع ، شبیه آکنه است و جوش ها در این حالت بزرگتر از حد نرمال هستند که در اطراف آنها پوست قرمز شده و پوست در این نواحی کم آب و خشک می شود.
  • زیر مجموعه نوع 3 : این نوع به عنوان Rhinophyma شناخته می شود و باعث می شود تا سایز بینی افزایش یابد و دارای ظاهری ضخیمتر شود و این نوع، تنها نوع رایج روزاسه در مردان است.
  • زیر مجموعه نوع 4 : این نوع ، معمولا باعث ایجاد اختلالات در بینایی می شود ، زیرا سرخی در چشم و پلک اتفاق می افتد و باعث بروز و تشکیل کیست های کوچک در پلک می شود.

نتیجه گیری

روزاسه را می توان با استفاده از محصولات موضعی و یا خوراکی نسخه شده توسط پزشک ، دوری از گرما ، پرهیز از خوردن غذاهای تند و اجتناب از دیگر عوامل محرک، تحت کنترل نگه داشت  ، همچنین عدم استفاده از محصولات حساسیت زا ، می تواند در کنترل آن بسیار موثر باشد. مهم است که با بررسی علائم و مشخص کردن محصولات مناسب مراقبت از پوست، میزان قرمزی و التهاب در پوست را بتوان کم کرد و محصولات حساسیت زا را بتوان شناسایی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *