پیشگیری, دانستنی, درمان, زیبایی, زیبایی پوست

پوست خشک و حساس و اگزمایی و نحوه مراقبت از آن

مراقبت از پوست های حساس و اگزمایی

پوست خشک و حساس

بهترین راهکارهای مراقبت از پوست‎ های حساس و خشک

بیشتر افراد با پوست حساس یا خشک و غیرقابل کنترل، از ظهور ناگهانی علائمی چون قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن رنج می برند.

افزایش سن ، آب و هوای زمستان و محصولات تحریک کننده مراقبت از پوست ممکن است در بدتر کردن این شرایط نقش داشته باشد. برای اینکه به پوست حساس یا خشک خود، سلامتی و زیبایی ببخشید، به یک راهکار ساده و روزانه‎ مراقبت از پوست نیاز دارید که متناسب با نوع پوست شما باشد. این مقاله به شما کمک می کند یک راهکار مناسب برای مراقبت از پوست حساس – خشک خود، به صورت روزانه دنبال کنید و به نکات مهم مربوط به مراقبت از پوست توجه نمائید تا پوستی سالم، هیدراته (مرطوب) و لطیف داشته باشید.

پوست حساس یا خشک چیست؟

براساس یافته های آکادمی آمریکایی پوست‎ شناسی، حدود 56 درصد از ما، پوست حساس داریم! پوست خشک نیز اغلب با حساس بودن، همبستگی مثبت دارد. زیرا حفظ رطوبت پوست با کنترل عوامل داخلی بدن، امری دشوار است.

به طور کلی، پوست حساس به وضعیت پوستی اطلاق می شود که به راحتی پوسته پوسته شده، دچار لکه‎های قرمز، سوزش یا التهاب می شود. مطابق گفته‎های متخصصان پوست، اگر منشا چنین واکنش‎هایی حساسیت یا بیماری جدی نباشد، باید خشنود بود زیرا علت ایجاد این واکنش ممکن است مصرف محصولات نامرغوب یا شرایط آب و هوایی باشد که تا حد زیادی قابل کنترل است.

همچنین تغییر مکرر محصولات مراقبت از پوست که حاوی مواد تحریک کننده هستند می تواند یکی از دلایل این امر باشد. امتحان کردن روش های مختلف ضد پیری مانند اسپای صورت با استفاده از میکروآبراسیون ها (microabrasions) یا لایه برداری های شیمیایی ممکن است از دیگر دلایل حساس شدن پوست باشد. ساده‎ترین راه حل، استفاده از محصولات مناسب و مرغوب مراقبت از پوست، به صورت روزانه است که می‎تواند تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

روش تمیز کردن یا شستشوی پوست حساس یا خشک

باکتری‎ها، سلول‎های مرده پوست، تجمع روزانه روغن و آلودگی روی پوست، همگی دلیل نیاز به تمیز کردن پوست را واضح می‎کنند. برای حفظ سلامت پوستتان، اولین گام، تمیز نگه‎داشتن آن است.

هر شب پوستتان را بشوئید. منافذ مسدود شده پوست می تواند منجر به سوزش، التهاب و تورم شود. برای پوست های حساس – خشک بهتر است روزی یک بار صورت خود را به درستی تمیز کنید و قبل از خواب، بهترین زمان برای این کار است.

صورت خود را با یک لوسیون پاک کننده مخصوص پوست‎های خشک که عاری از ترکیبات صابون و سدیم لوریل سولفات (SLS) است، بشویید. این مواد خشن می توانند منجر به سوزش و خشکی بیشتر شوند. مواد صابون (که حتی در برخی از مارک های مخصوص پوست‎های حساس موجود است) می توانند چربی‎های طبیعی مورد نیاز را از روی پوست شما حذف کنند.

اگر از پاک کننده مناسب استفاده می کنید، پوست شما باید نرم باشد و خشک نشود. اگر بعد از شستشو، در پوست خود احساس سستی، تحریک و خشکی می کنید، شوینده مورد استفاده‎تان را تغییر دهید.

توصیه نسل زیبا ، ژل شستشوی صورت فور اور بلوم برگرفته از جلبک دریایی بوده و برای پوست های خشک و اگزمایی و حساس ایده آل است ، این ژل پوست را خشک نکرده و قدرت آبرسانی بسیار خوبی دارد و فاقد کف و سولفات است و پوست را تغذیه می کند.

بهترین ژل شستشوی صورت مخصوص پوست های خشک و حساس ، پوست خشک و حساس

علاوه بر SLS، از پاک کننده های معطر، دارای الکل، پارابن و مواد ضد میکروبی مانند تریکلوزان (Triclosan) نیز پرهیز کنید. ترکیبات ضد میکروب و معطر می توانند باعث تحریک و خشکی بیشتر پوست شوند.

صورت خود را فقط با آب گرم (نه داغ) شسته و دوش‎های طولانی زیر آب داغ را  فراموش کنید!

از شستشوی صورت با اسکراب‎های قوی و محلول شوینده بدن خودداری نمائید.

همیشه صورت خود را به آرامی بشویید و با یک حوله پنبه ای نرم خشک کنید. هرگز پوست خود را در زمان خشک کردن، مالش ندهید. بهتر است زمانی که هنوز پوست شما کمی رطوبت دارد، آن را مرطوب نمائید. این عمل به کرم مرطوب‎کننده کمک می کند تا به پوستتان نفوذ کند.

هر صبح، فقط صورت خود را بشویید تا تازه شود. دیگر نیازی به شستشو با پاک کننده نیست.

چگونه کرم آبرسان مخصوص پوست‎های حساس-خشک را انتخاب کنیم؟

نکته مهم در مورد آبرسان این است که به سلول‎های پوست کمک کند تا رطوبت مورد نیاز را از درون بدن دریافت نمایند. راهکارهایی که به صورت متناوب و روزانه برای مراقبت از پوستتان انجام می‎دهید بسیار مهم است. توجه به نوع کرم یا محصولی که استفاده می‎کنید نیز بسیار حیاتی است.

3 دقیقه پس از شستن صورت خود، آن را مرطوب کنید. کرم مرطوب کننده را شب‎ها بعد از شستن صورت و صبح‎ها بعد از آب زدن به صورتتان بمالید. در شب، از کرم مرطوب کننده غنی‎تری استفاده نمائید.

به جای لوسیون، از کرم یا روغن استفاده کنید. گلیسیرین و دای‎متیکون موجود در کرم ها، آب را به لایه سطحی پوست می‎کشانند و اثرات مفیدی بر جای می‎گذارند.

ترکیبات ضد پیری مانند رتینول‎ها و اسید سالیسیلیک، ممکن است برای پوست حساس شما تحریک کننده باشد و باید از آن خودداری کرد. عطرها نیز برای پوست حساس، تحریک کننده هستند. همیشه مقدار کمی از هر محصول جدید را در قسمت داخلی مچ خود آزمایش کرده و با بانداژ بپوشانید. برای مشاهده هر گونه واکنش منفی احتمالی، 24-48 ساعت صبر کنید.

مرطوب کننده‎هایی که به عنوان “طبیعی” به بازار عرضه می شوند و حاوی عصاره های گیاهی و روغن‎های اساسی هستند، ممکن است عوارض جانبی تحریک کننده نیز داشته باشند و مد نظر ما نیستند.

کره شییا شی باتر (Shea: استخراج شده از یک درخت آفریقایی به نام درخت قلم) موجود در کرم های صورت می تواند پوست‎های حساس-خشک را تسکین دهد.

استفاده از کرم مرطوب کننده حاوی هیالورونات سدیم به پیشگیری و ترمیم خطوط ریز پوست صورت و تولید کلاژن جدید کمک می‎نماید.

برای پوست‎های بسیار خشک، روغن ایمو (شترمرغ) فواید زیادی دارد. این روغن فاقد عوارض جانبی بوده و بدون اینکه احساس چرب شدن پوست را به شما بدهد، پوست را مرطوب کرده و خاصیت ضد پیری دارد. با این حال، انتخاب برندهای معتبر با مهر انجمن آمریکایی ایمو (Emu) بر روی آنها مهم است. مهر، این اطمینان را به شما می دهد که محصول با رعایت دستورالعمل های دقیق AEA (انجمن ارزیابی آمریکا) به درستی تصفیه شده است.

استفاده هفتگی از ماسک صورت با خاک رس کائولین (Kaolin) برای افزودن مواد مغذی به پوست شما مفید است. ماسک پوست شما را نرم و صاف خواهد کرد.

از نرم کننده لب حاوی کره شی، به صورت لایه ای زیر رژلب یا برق لب، استفاده کنید.

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا به آبرسانی پوست از داخل بدن کمک کند.

نکاتی درباره مراقبت از پوست حساس به خشک

با توجه به اینکه پوست حساس به راحتی تحریک می شود، دانستن بایدها و نبایدهای مراقبت از آن، اهمیت دارد:

قرار گرفتن بدون حفاظ و بیش از حد در معرض آفتاب، برای هیچ نوع پوستی توصیه نمی شود. بسیاری از کرم های ضد آفتاب حاوی بنزوفنون و سایر مواد خشن هستند. از ضد آفتاب طیف گسترده با SPF برابر با 30 یا 50 استفاده کنید که حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم باشد. این مواد روی پوست های حساس بسیار مؤثر و ملایم عمل می نمایند.

از اتاق های دارای تهویه هوا یا بیش از حد گرم خودداری کنید. کرم مرطوب کننده بیشتری استفاده کنید و در این شرایط آب زیادی بنوشید. در صورت نیاز، مرطوب کننده را در طول روز تمدید کنید. نیازی نیست در بین دفعات تمدید، صورتتان را بشوئید.

لایه برداری پوست و سایر خدمات سالن‎های زیبایی، ممکن است این مشکل را تشدید کند.

صورت خود را لمس نکنید. متخصصان پوست هشدار می دهند که ممکن است باکتریها، قارچ ها و ویروس ها از انگشتان به پوست منتقل شوند و ایجاد سوزش کنند. قبل از استفاده از مرطوب کننده و مواد آرایشی، دستان خود را تمیز کنید.

برای آرایش کردن، متخصصان پوست، مواد آرایشی و بهداشتی متشکل از مواد معدنی را توصیه می نمایند. اینها منافذ پوست را مسدود نخواهند کرد و مناسب پوستهای حساس هستند.

پوست خشک و حساس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *