زیبایی پوست

انواع جوش ها یا آکنه های روی پوست

انواع جوش ها یا آکنه های روی پوست

‏آکنه یا جوش صورت مهمترین عارضه پوستی در تمام افراد است. اگر نوع آکنه مشخص شود شیوه های متفاوتی برای جلوگیری از آن وجود دارد.

انواع جوش ها یا آکنه های روی پوست

آکنه های شامل دانه چربی :

این جوش های چربی شکل ، چیزی نیستند جز، پرزهای سلولی بسته شده و معمولا در افرادی اتفاق می افتد که ترمیم پوست آنان کند و پوستشان چرب است.
طریقه برطرف کردن : ساده ترین شیوه برطرف کردن این نوع آکنه، افزایش تولید سلول های پوستی از طریق مصرف ویتامین A و مشتقات آن و استفاده از یک پاک کننده لایه بردار ( Exfoliator ) شامل اسید های Salicylic یا Glycolic می باشد.

آکنه های متورم :

شامل انواع نمونه سر سفید ، سیاه یا سرخ رنگ می باشد. معمولا در پوست های چرب بیشتر دیده می شود و در مردان نسبت به خانم ها شایع تر است.

نحوه برطرف کردن : شستشوی صورت دو مرتبه در روز ( توسط محصولی بسیار ملایم که آبرسان نیز باشد ) برای کنترل چربی پوست و با استفاده از ترکیبات Peroxide می توان آنها را به حد اقل رساند.

جوش های کیست مانند ( Cystic Acne ):

این جوش ها آکنه های متورم هستند ولی عمق بیشتری دارند و سخت ترین نمونه جوش ها برای درمان می باشند . معمولا روی پوست اثرات پارگی حتی بعد از بین رفتن آکنه نیز به جا می ماند.

نحوه برطرف کردن : این نوع جوش ها باید در سنین پایین تر و به شدت مقابله گردد. برای مقابله باید از قرص Accutane و از ترکبیات پراکسی اسید ها برای شستشو استفاده گردد. اگر به درستی و با تغذیه مناسب جلوگیری نگردد ، به شدت غیر قابل کنترل می شود.

جوش های هورمونی :

این هورمون ها در زنان سنین 20-30 و در مردان قبل از سن 24 سالگی اتفاق می افتد. در مورد زنان استفاده از قرص های ضد حاملگی کمک بزرگی می تواند باشد و در مورد مردان ، ورزش و قرص Spironolactone که داروی کنترل هورمون مردانه است بسیار موثر است.

در مورد تمامی جوش ها از کندن و بازی کردن و لمس کردن آنها جدا باید خود داری شود ، چرا که آنچه به جا می ماند فقط پوست پاره شده می باشد.

برای مطالعه بیشتر در خصوص علل و درمان آکنه این لینک را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *