پیشگیری, درمان, زیبایی, زیبایی پوست, علائم بیماری

درمان جوش های سر سیاه و سر سفید و پیشگیری از آن

درمان جوش های سر سیاه و سر سفید ، پیشگیری

درمان جوش های سر سیاه و سر سفید و پیشگیری از آن با 8 روش علمی و ساده

جوش سر سیاه و جوش سر سفید در واقع چه هستند و چگونه به بهبود و درمان آن کمک کنیم ؟

درمان جوش های سر سیاه و سر سفید

برخی از افراد ممکن است سالها با جوش‎های سرسیاه خود درگیر بوده و قادر به درمان آن نباشند! جوش‎ها، انواع مختلفی دارند. وقتی که روزنه های پوست مسدود می شوند، اصطلاحا “جوش سر سفید” ایجاد می شود، اما وقتی لایه ی بالایی جوش باز باشد، یک “جوش سر سیاه” به وجود می آید.

در تصاویر زیر هر دو مورد را می بینید

درمان جوش های سر سیاه و سر سفید

درمان جوش های سر سیاه و سر سفید

بسیاری از افراد تصور می کنند که علت تیرگی جوش سرسیاه، وجود آلودگی در منفذ پوست است. حقیقت این است که علت رنگ سیاه یا خاکستری تیره جوش های سرسیاه، اکسید شدن چربی و پوست مرده ای است که منافذ پوست را مسدود می کنند.

اگر شما نیز با جوش های سر سیاه خود درگیر هستید، ممکن است به دنبال راهی برای فرار از جوش های سرسیاه بینی تان باشید. در این مقاله، 8 روش مقابله با جوش های سرسیاه (از درمان های خانگی گرفته تا توصیه های متخصصان پوست) را به همراه نکاتی برای پیشگیری از آن ها، برای شما همراهان همیشگی نسل زیبا گردآوری نموده ایم.

  1. صورت خود را دو بار در روز و بعد از ورزش کردن بشوئید

مطمئنا قبلا هم شنیده اید که شستن صورت به طور منظم به درمان جوش های آکنه کمک می کند. شستشوی صبحگاهی صورتتان نیز، ایده خوبی است تا هر گونه آلودگی یا تجمع باکتریایی که ممکن است شب ها روی صورت شما ایجاد شود، برطرف کنید. همچنین بالش های خود را به طور مرتب بشوئید. فقط مراقب باشید که پوستتان بیش از حد تمیز نشود، در اینصورت ممکن است پوستتان خشن و خشک شده و روغن بیشتری برای جبران آن ایجاد شود. بعد از ورزش نیز، هرچه سریعتر صورتتان را بشویید. حتی اگر آن لحظه به آب دسترسی ندارید، استفاده از دستمال مرطوب مخصوص نیز راه حل بسیار مناسبی است. توصیه نسل زیبا ، ژل شستشوی صورت فور اور بلوم مخصوص پوست های نرمال تا خشک و پوست های حساس و دارای اگزما

  1. از نوار پاک کننده (چسب بینی) استفاده کنید

همه ما تبلیغاتی با تصویر یک بانو که روی بینی اش چسب مخصوص جوش سرسیاه است و لبخند به لب دارد را دیده ایم! نوارهای پاک کننده به صورت موقتی لایه ای از پوست را به همراه چربی اکسید شده و آلودگی ناشی از مواد آرایشی که منجر به ایجاد جوش سرسیاه می شود را بر می دارند. نوارهای پاک کننده قادر به پیشگیری از جوش های سرسیاه بعدی نیستند زیرا دخالتی در میزان تولید چربی پوست شما ندارند.

برای گرفتن بهترین نتیجه، قبل از استفاده از نوار پاک کننده، صورت خود را با بخار آب بخور دهید تا منافذ پوستتان باز شود. با اینکه نوارهای پاک کننده باعث می شوند منافذ پوست، موقتا کوچکتر به نظر بیایند اما منجر به از بین رفتن چربی طبیعی مهم و فولیکول های مویی مفید پوست می شوند!

  1. از ضد آفتاب های بدون روغن (oil-free) استفاده نمائید

انتخاب ضد آفتاب متناسب با نوع پوست شما ، چرب، خشک یا حساس، حائز اهمیت است. خوشبختانه کرم های ضد آفتاب خوبی تولید شده اند که علاوه بر بدون روغن بودن، پوست شما را در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می نمایند.

    1. لایه برداری (پاکسازی) پوست

ممکن است شما برای پاکسازی پوستتان از اسکراب های خشن و قوی استفاده کنید. این مواد در واقع می توانند جوش های آکنه را ملتهب تر جلوه دهند. خوشبختانه، تنوع قابل توجهی در لایه بردارهای شیمیایی وجود دارد. به دنبال ترکیباتی باشید که حاوی آلفا هیدروکسی اسید (BHA) و بتا هیدروکسی اسید (َAHA) هستند. این ترکیبات، اسیدهای ملایمی هستند که سلول های مرده پوست را از بین میبرند. همچنین استفاده از این مواد راه را برای استفاده از سایر محصولات مراقبت از پوست، هموار نموده و تاثیر گذاری آن ها را بیشتر می نمایند.

شاید درمورد درمان جوش های آکنه با سالسیلیک اسید که یک ترکیب آلفا هیدروکسی اسید است، شنیده باشید. این ترکیبات قابل حل در چربی بوده و منافذ پوست را تخلیه و تمیز می نمایند. اسیدهای گلیکولیک و لاکتیک نیز انواعی از آلفا هیدروکسی اسید هستند که قابل حل در آب بوده و از منابع طبیعی مثل شیر، میوه ها و یا شکر تولید می شوند.

  1. از ماسک رس استفاده کنید

از زمان های دور، اجداد ما از رس به عنوان ماده ی تمیز کننده پوست استفاده می کردند. رس، چربی اضافی پوست را برطرف کرده و می تواند آلودگی منافذ را کم کرده یا به کلی از بین ببرد. ماسک های صورت که پایه رسی دارند، بسیار ملایم تر از نوارهای پاک کننده عمل می کنند و منجر به فوران چربی و آلودگی منافذ و پاک شدن آن ها می شوند.

برخی از ماسک های رسی حاوی سولفور هستند که پوسته های مرده را برداشته و ظاهر جوش های سرسیاه را بهتر می کنند. در هر حال، بسیاری از افراد به سولفور حساسیت دارند، بنابراین، اگر اولین بار است از این ترکیبات استفاده می کنید، بهتر است که آن را ابتدا روی پوست بازویتان امتحان کنید.

  1. آیا تا به حال ماسک های زغال را امتحان کرده اید؟

محصولات نو ظهور زغال، در انواع مختلفی از  محصولات بهداشتی و زیبایی یافت می شوند. مثلا دلایل قابل توجهی برا استفاده از خمیر دندان زغالی وجود دارد! زغال، یک سم زدای عالی است که به لایه های عمقی منافذ پوست، نفوذ کرده و آلودگی ها و مواد ناخواسته را به خوبی بیرون می راند. در بازار، ماسک های زغالی گوناگونی وجود دارند. شما میتوانید با استفاده از ماسک زغال رودیوم بیوتی، با یک تیر دو نشان بزنید!!! با این محصول، به سادگی در منزل، منافذ پوستتان را تمیز و پوستتان را لایه برداری کنید. این ماسک علاوه بر بستن منافذ باز پوست، با  رادیکال های آزاد پوست مبارزه کرده و سرشار از ویتامین E است.

توصیه نسل زیبا ، ماسک زغال و ضد آکنه و لایه بردار رودیوم بیوتی

به کارگیری ماسک های رس، چای، عسل یا شستشوی ساده صورتتان با آب نیز از دیگر روش های درمان خانگی هستند.

  1. رتینوئیدهای موضعی را امتحان کنید

رتینوئیدهای موضعی از ویتامین A مشتق شده اند و باعث بهبود جوش های آکنه می شوند. این ترکیبات را می توانید در فروشگاه ها یا داروخانه ها بیابید. رتینول، گردش خون سلول ها را افزایش داده و چروک ها را کاهش می دهد. توجه داشته باشید که زنان باردار باید از مصرف منابع رتینول خودداری نمایند زیرا مقادیر زیاد این مواد در تمایز جنین، اختلال ایجاد می کنند. اگر باردار هستید از روغن های باکوچیول (Bakuchiol) یا رزهیپ (Rosehip) به جای رتینول استفاده کنید.

  1. ژل سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسیدها، کراتینی که منجر به مسدود شدن منافذ پوست و تشکیل جوش های سر سیاه می شوند را حل می کنند. این ماده همچنین نوعی لایه بردار محسوب می شود، اما بایستی فقط در نقاطی از پوست که دارای جوش سر سیاه یا سفید هستند، استفاده شوند. استفاده از آن در سایر نقاط بدن، مسمومیت ناشی از سالیسیلیک اسید، ایجاد می نمایند.

نکاتی برای پیشگیری از جوش های سر سیاه

از برنزه کردن پوستتان بپرهیزید

بسیاری از ما از داشتن پوستی برنزه لذت میبریم، اما اگر در اندیشه حذف جوش های سرسیاهتان هستید، از انجام این عمل بر روی صورتتان دوری کنید. برنزه کردن، باعث می شود تیرگی جوش های سر سیاه بیشتر و واضح تر گردد. حتی بدتر از این، برنزه کردن با بستن منافذ پوست، جوش های سرسیاه بیشتری را به وجود می آورد.

از استفاده بیش از حد محصولات زیبایی بپرهیزید

استفاده تعداد زیادی از محصولات به یکباره، حتی اگر مختص حذف جوش های آکنه باشند، جوش های سرسیاه پوست را تشدید می نمایند.

حتما از این موارد دوری کنید

پراکساید بنزویل

پراکساید بنزویل، ماده ای موثر و رایج در بسیاری از داروهای مخصوص جوش آکنه است. این ماده، ضد التهاب است و به برطرف کردن آکنه های ملتهب مثل کیست ها، کورک ها و زگیل ها کمک می کند. جوش های سر سیاه و سفید جزء آکنه های ملتهب حساب نمی شوند! بنابراین پراکساید بنزویل اثری بر آن ها ندارد. این ماده به شما صدمه ای نمی زند اما درمانی را هم ارائه نمی دهد. همچنین، بنزوئیل پراکسید، حوله ها و لباس ها را لکه دار می کند، بنابراین هنگام استفاده از آن احتیاط کنید.

استخراج جوش ها

طی فرآیند استخراج، جوش ها به وسیله فشار مستقیم بر یک نقطه، تخلیه می شوند. بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید. متخصصان پوست یا زیبایی با در دست داشتن ابزارهای مناسبی، می توانند این عمل را برای شما انجام دهند. هر گونه تلاش برای فشار دادن، ترکاندن و یا استخراج جوش های سر سیاه روی بینی، بدون کمک حرفه ای، می تواند منجر به قرمزی، سوزش یا زخم دائمی شود.

بخاطر داشته باشیم که…

وجود جوش های سرسیاه روی بینی امری طبیعی است. به هرحال این جوش ها، با اینکه بی خطر هستند اما آزار دهنده نیز می باشند. شستشوی روزانه صورت، استفاده از ضد آفتاب بدون روغن، امتحان کردن چسب بینی، بکارگیری رتینول یا محصولات حاوی سالیسیلیک اسید می تواند به حذف جوش های سر سیاه کمک کند.

برنزه کردن پوست به جد می تواند جوش های سر سیاه را تیره تر و ماندگارتر کند. اگر مایل به حذف، ترکاندن یا استخراج جوش هایتان هستید، حتما از یک فرد متخصص دارای ابزارهای ضد عفونی شده و آگاه به روش های مناسب جلوگیری از زخم و سوزش، کمک بگیرید.

درمان جوش های سر سیاه و سر سفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *