زیبایی, زیبایی پوست

دانستنی های محصولات مراقبت از پوست و زیبایی

دانستنی های محصولات مراقبت از پوست و زیبایی

دانستنی های محصولات مراقبت از پوست و زیبایی

آیا می دانستید دانستنی های محصولات مراقبت از پوست و زیبایی چیست؟

  1. هنگامی که پوست در آب غوطه ور می شود، فشار اسمزی ( Osmotic Force ) ممکن است آب را به درون یا بیرون سلول ها جا به جا کند. نشستن در وان حمام که آب آن توسط یک لوله تامین می شود، باعث می شود که آب به داخل اپیدرمیس حرکت کند، زیرا چنین آبی که با لوله وارد وان حمام می شود ( Tap Water ) ، به صورت هیپوتونیک است ( مثلا دارای مولکول های حل شده کمتری در مقایسه با آب بدن است). سلول ها ممکن است تا 4 برابر حجم نرمالشان متورم تر شوند، پدیده ای که مخصوصا در کف دست و کف پا بیشتر مشاهده می شود. شنا کردن در اقیانوس، جهت جریان اسمزی ( osmatic ) را معکوس می کند، زیرا اقیانوس یک حلال هایپرتونیک است و به آب اجازه می دهد تا بدن را رها کند. این روند بسیار آهسته و کند است، اما در دراز مدت ممکن است منجر به dehydration ( کم شدن آب بدن ) شود.

دانستنی های محصولات مراقبت از پوست و زیبایی|زیبایی پوست|شیراز معالی آباد|نسل زیبا

  1. بر اساس یک افسانه باستانی رومی ، نام ” صابون ” یا ” Soap ” از کوهی به نام Sapo در نزدیکی رم ایتالیا که حیوانات در آنجا قربانی شده و سوزانده می شدند ، گرفته شده است. آب باران، ترکیبی از چربی حیوانات ذوب شده و خاکسترهای چوب های سوخته را با خود شسته و به خاک رس موجود در کنار رودخانه Tiber می آورد. زنان متوجه شدند که این نوع خاک رس شست و شویشان را تمیز تر می کرد و نیاز به تلاش کمتری برای شستن آنها بود.
  1. فرمول های کف کنندگی عموما در بین مصرف کنندگان بسیار محبوب است، اگرچه ساخت و فرموله کردن محصولاتی که اصلا کف نکنند و یا مقدار کمی کف کنند و موثر نیز باشند، امکان پذیر است، اما بسیاری از مشتریان انتظار دارند که مواد پاک کننده کف کنند. آنها فکر می کنند که کف کردن علامتی از عملکرد پاک کنندگی صحیح است، در حالی که کف کنندگی هیچ ربطی به پاک کنندگی و تمیزی ندارد !

دانستنی های محصولات مراقبت از پوست و زیبایی|زیبایی پوست|شیراز معالی آباد|نسل زیبا

  1. مقیاس یا دسته بندی فیتزپاتریک ، به منظور دسته بندی افرادی دارای پوست سفید تعریف شد که میزان مصرف اشعه UVA در پرتو درمانی بیماران مشخص شود. اگرچه هیچوقت با اهداف زیبایی طراحی نشد، اما به طور مکرر به عنوان معیاری برای تعیین امنیت محصولات زیبایی مختلف (مثل کرم ضد آفتاب) در افراد با پوست های سفید، زیتونی ، قهوه ای یا مشکی، مورد استفاده قرار می گیرد.
  1. محصولات زیبایی مبتنی بر رطوبت و آب محیط مناسبی برای رشد باکتری ها را فراهم می آورند و دیگر اجزای محصول به عنوان منابعی برای تغذیه این میکرو اورگانیسم ها می باشند. باید به خاطر داشته باشید که محصولاتی که آلوده شده اند ( که ممکن است حتی علامتی از آلودگی نداشته باشند ) به مراتب برای مصرف کنندگان خطرناک تر از مواد نگه دارنده ای است که در محصولات مختلف موجود است.
  1. سختی آب به خاطر وجود نمک های معدنی در آن است، بیشتر نمک های کلسیوم و منیزیوم و گاهی اوقات آهن و منگنز. این نمک های معدنی می توانند با شوینده ها واکنش نشان دهند و یک ماده غیر قابل حل به نام Scum تشکیل دهند.
  1. اصطلاح “Antiseptic” یا “Disinfectant” به معنی ضد عفونی کننده، گاهی ممکن است به جای هم استفاده شوند، اما این دو به یک معنی نیستند. Antiseptic ها مواد شیمیایی هستند که برای جلوگیری از آلودگی و عفونت و جلوگیری از رشد میکرو اورگانیسم هایی که درون یا روی بافت ها زندگی می کنند به کار می روند. ( مثل شوینده های دست شخصی، جهت مراقبت از سلامت). در مقابل، Disinfectant ها بر روی سطوح غیر زنده یا بی جان برای از بین بردن میکرو ارگانیسم های آلوده غیر فعال به صورت برگشت ناپذیر استفاده می شوند. در حال حاضر، Antiseptic ها ( مثل صابون های آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده های دست ) توسط FDA یا سازمان غذا و داروی آمریکا قانون گذاری می شوند در حالی که Disinfectant ها توسط آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا یا ( EPA )
  1. هیالورونیک اسید ( Hyaluronic Acid ) یک پلی ساکارید ( چند قندی ) خطی است که به طور طبیعی در اپیدرمیس یافت می شود.همچنین یک humectant طبیعی است که پوست را مرطوب نگه می دارد. در آمریکا هیالورونیک اسید عموما به عنوان یک حجم دهنده ( Filler ) پوستی جهت پر کردن چین و چروک های صورت، مورد استفاده قرار می گیرد.
  1. مشاهده شده که کشیدن سیگار منجر به پیری زودرس می شود. مثلا افرادی که سیگار می کشند از همسنان خودشان پیرتر به نظر می رسند. جالب تر اینکه مشخص شده است که کشیدن سیگار می تواند باعث ایجاد چین و چروک های بیشتری در مقایسه با نور آفتاب بر روی صورت شود.

دانستنی های محصولات مراقبت از پوست و زیبایی|زیبایی پوست|شیراز معالی آباد|نسل زیبا

  1. FDA (سازمان دارو و غذای آمریکا) ، هیچ رنگدانه موجود در خالکوبی یا تتو از راه تزریق به پوست را تایید نکرده است. این موضوع در مورد همه تتو ها صادق است. حتی تتوهایی که به منظور جلوگیری از اشعه UV از آنها استفاده می شود یا تتو هایی که در تاریکی می درخشند. برخی از رنگدانه های موجود در جوهر تتو ، رنگ صنعتی هستند و مناسب استفاده برای پرینتر ها می باشند.
  1. از Plasticizer ها برای نرم کردن و انعطاف پذیری پلاستیک های خشک و سخت استفاده می شود. برای مثال در بسته بندی بسیاری از محصولات زیبایی از قبیل بسته ژل حمام ، بسته صابون مایع و لوله خمیر دندان از Plasticizer ها استفاده می کنند تا ما بتوانیم آنها را فشار داده و مقداری از آن را جهت استفاده برداریم. اگر هیچ Plasticizer به این محصولات اضافه نمی شد، بسته بندیشان بسیار سخت می شد و به راحتی می شکست.
  1. Surfactant ها (ماده های فعال سطحی) بر اساس خصوصیات پاک کنندگی و کف کنندگیشان می توانند به دو دسته اصلی و ثانویه تقسیم شوند. به ثانویه ( Co-Surfactant ) یا Surfactant کمکی نیز گفته می شود. این Surfactant ها برای کم کردن التهاب های پوستی و همینطور خشکی تولید شده توسط Surfactant های اصلی استفاده می شود. به علاوه ، بعضی از کمک Surfactant ها نیز خاصیت حالت دهی دارند. بنابراین بسیاری از محصولات شوینده مو و پوست حاوی ترکیبی از Surfactant های اصلی و ثانویه هستند.
  1. بیشتر شیرین کننده های مصنوعی، شکر یا قند نیستند ! فقط Sorbitol و Xylitol از مشتقات شکر هستند، مثل الکل های شکر. اما این مولکول ها هنوز هم قادر به فراهم آوردن یک مزه شیرینی شدیدی بین 10 تا 100 برابر شیرینتر از قند را دارند. برای مثال، سدیوم ساکارین ، 700 برابر شیرین تر از شکر است. ما می توانیم این ترکیبات را در آدامس و نوشیدنی های رژیمی ، که مزه شیرینی دارند و میزان کالری کمی دارند و یا اصلا کالری ندارند به کار بریم، یک خصوصیت مهم این مواد این است که آنها ، اجازه رشد باکتری هایی که منجر به ایجاد حفره هایی در پوست می شوند ( مثل استرپتوکوک موتانس ) را نمی دهند.
  1. دستمال مرطوب های تمیز کننده نیز می توانند در دسته حلال ها قرارگیرند ، زیرا لباس های خشک و غیر بافتنی در یک حلال پاک کننده، خیس می شوند.
  1. در آمریکا ، شرکت های صنعت زیبایی هنوز می توانند محصولاتشان را بر روی حیوانات امتحان کنند. غذا ، دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی برای تست امنیت آنها نیازی نیست که حتما به طور اختصاصی بر روی حیوانات امتحان شود. اما آژانس، دائما به تولید کننده های لوازم آرایشی بهداشتی پیشنهاد کرده که از هر ابزار تست مناسب و موثری برای تثبیت امنیت محصولاتشان استفاده کنند. این مسئولیت به عهده تولید کنندگان است که امنیت مواد تشکیل دهنده محصول و محصول نهایی را قبل از اینکه به بازار عرضه شود تثبیت کنند.
  1. واژه های “قانون” و “استاندارد” مترادف نیستند. قانون ها، دستورالعمل ها و مسیر دهی های اجباری و محدود کننده هستند. اگر دیده و اعمال نشوند ، پیگرد های قانونی ممکن است آنها را پیگیری کنند. اما ، استانداردها که به آنها خط مشی ها ( Guidelines ) هم گفته می شود ، انعطاف پذیر تر هستند و محدوده انتخاب بیشتری را فراهم می آورند. پیشنهاد می شود که استانداردها به منظور رعایت قوانین پیگیری شوند اگرچه ضروری یا اجباری نیستند.GMP در صنعت زیبایی می تواند مثالی برای قوانین و استانداردها در آمریکا و اروپا باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDA تولید کنندگان را ملزم به رعایت قوانین GMP نمی کند، ولی آن را پیشنهاد می دهد. GMP ها در آمریکا به عنوان خط مشی یا (Guideline) در نظر گرفته می شوند. البته بهترین راه برای فراهم آوردن امنیت برای محصولات زیبایی این است که از GMP تبعیت کنید، اما تولید کنندگان می توانند از استانداردهای مناسب دیگر نیز استفاده کنند. اعمال قوانین GMP در اروپا یک قانون است که حتما باید توسط تولید کنندگان صنعت زیبایی مورد توجه قرار گرفته و از آن تبعیت شود ، تا بتواند محصولی وارد بازارهای اروپا شود.
  1. Keratinization و Shedding (ریختن پوست یا پوست اندازی) دو فرآیند پیوسته هستند. و همیشه و در هر زمان در زندگی ما اتفاق می افتند.Keratinization در واقع فرآیندیست که در طی آن سیتوپلاسم سلول های بیرونی اپیدرمیس در پستانداران با کراتین جایگزین می شود.این فرآیند ها به طور نرمال قابل مشاهده نیستند. هنگامی که توازن فیزیولوژی در فردی دچار اختلال شود فرآیند پوست اندازی یا ریزش پوست مشخص و مشهود است و ممکن است علائمی نظیر خشکی، خارش و قرمزی پوست را به همراه داشته باشد.
  1. زالی ( Albinism ) شرایطی است که از ناتوانی پوست جهت سنتز ملانین ( رنگدانه پوست ) ناشی می شود و از خصوصیات آن این است که پوست شیری رنگ یا نیمه شفاف است. موها بی رنگ هستند و عبنیه چشم آبی یا صورتی است.

دانستنی های محصولات مراقبت از پوست و زیبایی|زیبایی پوست|شیراز معالی آباد|نسل زیبا

  1. آب، دو Option یا انتخاب برای عبور از پوست از ناحیه بافت های زنده به طرف محیط بیرونی دارد. انتقال یا حرکت فعال : از طریق تعرق بدن توسط غدد عرق و انتقال یا حرکت غیر فعال ( مجهول ) از طریق لایه شاخی ( Horny Layer ). تعرق مکانیزمی برای کنترل دمای بدن است. به علاوه می تواند استرس های روانی را نشان دهد. در مقابل ، TEWL یا از دست دادن آب پوست توسط چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. بدون تلاطم هوا ، پوست توسط یک لایه انتقال ( Transition Layer ) که از آنجا رطوبت از سطح پوست به جو انتقال می یابد، پوشیده شده است. میزان آبی که ناحیه SC را ترک می کند ، 300 تا 400 ml ( میلی لیتر ) در هر روز در شرایط طبیعی تخمین زده شده است که تقریبا 1/10 تا 1/20 مقدار تعرق بدن است.
  1. نوع پوست زمانی مشخص می شود که پوست کاملا تمیز باشد. مثلا هیچ مرطوب کننده یا مواد آرایشی دیگری بر روی آن نباشد. از آنجایی که تمیز کننده های صورت ممکن است یک تاثیر خشک کنندگی داشته باشند، نوع پوست در این حالت به محض استفاده از این شوینده ها یا پاک کننده نمی تواند به درستی مشخص شود.
  1. عوامل شوینده ممکن است حاوی انواع مرطوب کننده ها باشند، اگرچه بخشی از آنها هنگامی که با آب ترکیب شوند شسته شده و پاک می شوند. بنابراین، مقدار قابل توجهی از مرطوب کننده ها بعد از تمیز کردن پوست و شستن آن بر روی پوست باقی نخواهند ماند. بخاطر همین است که رطوبت پوست بعد از شستن و تمیز کردن پوست در هر نوع پوستی مهم می باشد.
  1. قالب های صابون ضرورتا از صابون درست نشده اند، ( مثل Surfactant های طبیعی ) . امروزه، انواع مختلفی از صابون های قالبی در بازار وجود دارند که حاوی Surfactant های ترکیبی هستند. اما بسیاری از مصرف کنندگان، شکل و نام را به اثر ناخوشایندی که محصولات معمولی می توانند داشته باشند ربط می دهند. بیشتر مصرف کنندگان از این موضوع آگاهی ندارند که صابون به شکل قالب می تواند از سرفکتانت های مختلفی ایجاد شده باشد که در نتیجه ناخوشایند یا بد نیستند.
  1. اگرچه کرم های پاک کننده و لوسیون ها می توانند مواد مرطوب کننده را روی پوست ذخیره کنند، ولی نباید به عنوان مرطوب کننده بر روی پوست به کار روند و روی پوست باقی بمانند. این محصولات حاوی عوامل پاک کننده ای هستند که بسیار ملایم می باشند، اما اگر بر روی پوست باقی بمانند می توانند باعث ایجاد التهاب شوند. به همین دلیل، ترجیح داده می شود که این مواد از روی پوست شسته شوند تا اینکه با یک پارچه خشک مثلا پاک شوند.
  2. استفاده از محصولات معطر درمانی (آروماتراپی) امروزه بسیار محبوب است. این محصولات حاوی سطح بالایی اسانس یا رایحه بوده و دارای روغن های لازم هستند که می تواند منجر به ریلکسیشن یا استراحت اعصاب، رهایی از استرس و تحریک شود. محصولات آروماتراپی، عموما به عنوان محصولات زیبایی در آمریکا در نظر گرفته می شوند، اما محصولاتی که ادعا می کنند که می توانند باعث ترک سیگار شوند به عنوان خواب آور عمل می کنند و افسردگی و فشار خون بالا را کنترل می کنند و باید به عنوان دارو در نظر گرفته شوند.
  1. سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) اجازه نمی دهد که تولید کنندگان ضد عفونی کننده های دست انواع مختلف پاتوژن ( Pathogen ) ها را بر روی محصولشان قید کنند. ( پاتوژن هایی از قبیل Methicillin-resistant Staphylococcus Aureus معروف به MRSA به اضافه Salmonella و Escherichia Coli ) ، این موضوع بخاطر نگرانی هایی است که FDA دارد که ممکن است مصرف کنندگان فرض کنند که بیماری خاصی که توسط این جرم ها بوجود می آید به طور کامل با استفاده از این محصولات از بین خواهد رفت. اما این امکان وجود دارد که سازندگان ادعا کنند “که محصولشان می تواند میزان باکتری هایی که ایجاد بیماری می کنند را کم کند.”
  1. مطالعات بالینی ، به دو دسته اصلی تقسیم می شوند. آزمایشات اثبات مفهوم و آزمایشات بالینی کامل.آزمایشات اثبات مفهوم عموما مطالعات کوچکی هستند ( بین 10 تا 15 نفر ) با هدف اینکه آیا پروتوکل مطالعه، عملی و شدنی است یا خیر. و همچنین بررسی اینکه کدام تکنیک های اندازه گیری به کار برده خواهند شد و آیا محصولات اثری دارند یا خیر. مطالعات کامل بالینی، بزرگتر و پیچیده تر هستند و موقعیتی جهت مقایسه سر به سر ( Head-To-Head ) فراهم می آورند. برای محصولات بهداشتی و اثر آنها ، آزمایش اثبات مفهوم بر روی اجزاء سازنده ( Ingredients ) محصولات صورت می گیرد.
  1. اشعه UV به سه گروه بر اساس طول موج آنها تقسیم می شود. شامل UVC که به شدت توسط لایه اوزون مسدود می شود وتاثیر کمی بر روی پوست دارد. UVB که فقط به داخل اپیدرمیس نفوذ می کند و مسئول سرخی و قرمزی پوست و آفتاب سوختگی، آسیب های DNA ، لک و سرطان پوست است. UVA باید به مقدار زیادی باشد تا منجر به ایجاد آفتاب سوختگی شود و به خاطر همین مدت های طولانی به عنوان عامل نا مربوط در آسیب های پوستی به حساب می آمد، اما چون می تواند در عمق بیشتری از پوست در مقایسه با UVB نفوذ کند، امروزه بر این باورند که نقش قابل توجهی در پیری از طریق نور آفتاب یا اشعه UV بازی می کند. معتقدند که UVA مسئول بیشتر آسیب های پوستی مزمن همراه با پیری از راه نور است ( Photoaging ) ، بنابراین محافظت در برابر نور، باید هر دو مورد UVA و UVB را پوشش دهد.
  1. بعضی از AHA ها BHA نیز هستند ، هنگامی که مولکول دارای دو یا تعداد بیشتری گروه کربوکسیل ( Carboxyl ) باشد. برای مثال Malic Acid یا اسید موجود در آب سیب ( Apple Acid ) حاوی یک هیدروکسیل و دو گروه کربوکسیل است که هم یک AHA و هم یک BHA است.
  1. لایه برداری شیمیایی کمترین آسیب را در روند بهبود زیبایی افراد به پوست وارد می کند. در طی این فرایند، یک عامل شیمیایی با قدرت مشخص بر روی پوست به کار می رود که باعث تخریب لایه های پوستی ( اپیدرمیس و/یا درمیس) به صورت کنترل شده باشد می باشد. این کنترل با جوانسازی و بازتولید بافت های پوست که منجر به بهبود بافت و بهبود وضع غیر عادی سطح پوست می شود، انجام می گردد. لایه برداری های شیمیایی به 3 دسته تقسیم می شوند. این تقسیم بندی بر اساس عمق زخم بوجود آمده در اثر لایه برداری، انجام می شود.
    1. لایه برداری پوست صورت ( Superficial Peels ) که فقط به ناحیه اپیدرمیس نفوذ می کنند و باعث لایه برداری سطحی پوست می شود.
    2. لایه بردارهای با عمق متوسط، که به اپیدرمیس به طور کامل آسیب می زنند و به بخش بالایی درمیس نیز آسیب می زنند که باعث ایجاد لخته در پروتئین های غشا یا پوسته و همچنین از بین بردن سلول های زنده می شود.
    3. لایه بردارهای عمیق، زخمی به اندازه سطح درمیس میانی ( Mid-Dermis ) ایجاد می کنند که باعث ایجاد لخته پروتئینی شده و بخش اپیدرمیس را به طور کامل لایه برداری می کند و همچنین لایه بازال را باز سازی و ساختار پوستی یا درمال را دوباره بازیابی می کند.

هیدروکسی اسید ها ( اساسا اسید گلیکولیک ،  اسید لاکتیک و اسید سالیسیلیک )  در عمل به عنوان عوامل لایه بردار سطح پوست صورت عمل می کنند ، چه به تنهایی و چه از طریق ترکیب بوسیله دستگاه های پوستی، تا مزیت های تکمیل کننده ای فراهم آورند و نتایج بهتری در این فرآیند بوجود آورند. شامل مواد تزریقی ( Injectable Fillers ) ، microdermabrasion یا لایه برداری از طریق اسپری و یا لیزر درمانی. لایه برداری شیمایی معمولا هنگامی که توسط یک متخصص با تجربه پوست و زیبایی انجام شود یک روند امن و بی خطر است. اما برای همه ی افراد پیشنهاد نمی شود. بیماران باید متخصص پوستشان را ملاقات کنند و ببینند که آیا این درمان برای آنها مناسب است یا خیر.

  1. وازلین یک ماده بسیار موثر در التیام پوست است. اما بیماران اغلب دوست ندارند که از آن بر روی پوستشان استفاده کنند چرا که کمی چسبنده و گریس مانند است و به راحتی با آب شسته نمی شود که احساس نا خوشایندی را به بیماران می دهد. هنگامی که به سیستم های تحویل پیشرفته فرموله شود ( مثل لیپوزوم ها ) ، سیستم می تواند به مقدار کمی وازلین اجازه دهد تا روی سطح پوست رها شود و از بوجود آمدن اشکالات زیبایی جلوگیری کند.

پیشنهاد نسل زیبا برای مطالعه مقاله استفاده از وازلین بر روی پوست صورت ، مزایا و محدودیت ها

را به هیچ عنوان از دست ندهید.

برای مطالعه مقالات بیشتر از این موضوعات به وبلاگ نسل زیبا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *