ریزش مو

علل ریزش مو در زنان ، علل و درمان و پیشگیری ، علت ریزش مو در خانم ها

ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان ، علل و درمان و پیشگیری ، علت ریزش مو در خانم ها

علل ریزش مو در زنان

یائسگی در زنان، تقریبا همیشه بر موی موجود بر پوست سر تاثیر می گذارد . علائم یائسگی همچنین می تواند شامل بی رنگ شدن، خشکی و نازک شدن پوست ، گر گرفتگی، تغییرات اخلاقی، کاهش میل جنسی و افزایش موی صورت باشد. متوسط سن یائسگی پنجاه سال است، اما تغییرات در موهای شما ممکن است خیلی زود تر از این سن شروع شود، و  به همین دلیل این است که کاهش ریزش مو در دوران یائسگی دشوار است. هیچ شخص بالای 40 سال ، مقدار مویی که در سن 20 سالگی خود داشته را ندارد. اما یائسگی یکی از عوامل اضافی و تسریع دهنده ریزش مو است. الگوی نازک شدن و ریزش مو در اثر یائسگی دقیقا مشابه مراحل اولیه الگوی ریزش موی مردانه است.

عموما ممکن است شما کاهش ضخامت ( حجم ) هر رشته را مشاهده کنید. این مورد به طور یک دفعه اتفاق نمی افتد بلکه به صورت تدریجی است . همچنین ممکن است در قسمت جلوی سر ، تو رفتگی و کم شدن مو مشاهده و یا ریزش مو افزایش باید.

تاثیر روانی

نوسانات هورمونی در دوران یائسگی ، اغلب بسیار ناراحت کننده و اظراب آور هستند. از نظر روانشناختی ، در این دوره ، ایستادن خانم ها در مقابل آینه و نگاه کردن به خود، بسیار رایج است. ( مخصوصا توجه به مو )

مو برای زنان دارای یک معنی روحی و معنوی عمیق است. هر دو یائسگی و از دست دادن موها، اغلب با از دست دادن زنانگی و جنسیت همراه است. این تغییرات فیزیولوژی و این نوع تغییرات فکری هر دو بر روی هم اثر منفی دارند و به یک چرخه تضعیف روحیه و روان تبدیل می شود. البته مطمئن باشید که خیلی نادر است که یک زن ، کچل شود و کارهای زیادی می تواند انجام داد تا موی خود را به بهترین نحو ممکن در این دوره استرس زا نگه داشت.

استروژن ها و موی شما در دوران یائسگی

پایه و علت اصلی ریزش مو در دوره یائسگی ، کاهش استروژن در این دوره است. استروژن ها، بر روی دوره قاعدگی ، میل جنسی ، حالات روحی و روانی ، پوست و همچنین چرخه رشد موی شما اثر می گذارند. در طی دوره یائسگی ، شما ممکن است این مورد را مشاهده کنید که موی شما اصلا رشدی ندارد.

این به این دلیل است که استروژن ، موی شما را در فاز یا مرحله “رشد” متوقف می کند و هرچه بتوان این مرحله رشد مو را افزایش داد ، طول مو نیز افزایش می یابد. کاهش میزان استروژن باعث کم شدن مدت زمان مرحله “رشد” می شود و باعث می شود تا موی شما به میزان قبل بلند نشود و قبل از رسیدن به آن میزان ، از بین برود و بریزد.

آندروژن ( هورمون مردانه ) و موی شما در دوران یائسگی

آندورژن ها ، هورمون های مردانه هستند، اما این هورمون ها در زنان نیز وجود دارند ولی به مقدار کمتر.

یائسگی باعث می شود تا میزان اندروژن افزایش یابد که در این حالت ، می تواند باعث نازک شدن مو بر روی پوست سر شود و همچنین باعث رشد موی بیشتر بر روی صورت و بدن شود. اندروژن ها ضرورتا تعداد موی موجود بر روی سر شما را کاهش نمی دهند ، اما ممکن است قطر و طول آنها را کم کنند که در نتیجه باعث کم شدن حجم مو می شود. در این حالت ممکن است موی شما دیگر نریزد اما موی های جایگزین ، ضعیف تر و نازک تر می شوند.

ریزش مو در زنان ، علل و درمان و پیشگیری ، علت ریزش مو در خانم ها

درمان ریزش مو به روش جایگزینی هورمون (Hormone Replacement Therapy HRT) :

ریزش مو در زنان ، علل و درمان و پیشگیری ، علت ریزش مو در خانم ها

این روش جایگزینی هورمونی ، مقدار استروژن در دوره بعد از یائسگی را به مقدار قبل از آن دوره بر می گرداند. این روش درمانی ، ریسک بوجود آمدن “پوکی استخوان” را هم کم می کند و علائم دوره یائسگی را کم می کند ، علائمی از قبیل ریزش و یا نازک شدن مو. بسیار مهم است که مزایا و معایب این نوع درمان را بدانید. مطالعات نشان داده که این نوع درمان ، خطر ابتلا به سرطان سینه ، مشکلات قلبی ، بد خلقی و نوسانات روحی و روانی و سرطان رحم و آندومتریوز ،  را افزایش می دهد. البته درصد افرادی که به این اثرات منفی مبتلا شده اند کم است ولی این موارد وجود دارد. پزشکان و متخصصان زنان کمی هستند که تاثیر هر نوع درمان HRT بر روی موی سر را می دانند و یا این موضوع را اصلا در نظر نمی گیرند. بعضی از انواع درمان های HRT  می توانند برای موی شما بد باشند حتی در حالی که ممکن است دیگر انواع آن بسیار برای شما مفید باشند.

زنان ، همچنین می توانند واکنش های متفاوتی نسبت به یک نوع درمان HRT نشان دهند. همیشه قبل از اینکه یک درمان HRT را انتخاب کنید ، ابتدا با دکتر خود در این زمینه مشورت کنید.

سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS – Polycystic Ovarian Syndrome) یک اختلال غدد درون ریز است که بر روی تخمدانهای زن اثر می گذارد. این سندروم معمولا نشانه هایی از قبیل افزایش وزن، خستگی و افزایش موهای صورت را ایجاد می کند،  همچنین می تواند باعث بروز بیش از حد ریزش مو و نازک شدن مو در افراد مستعد ژنتیکی و یا افراد دارای فولیکول حساس شود.

ارتباط بین سندرم تخمدان پلیکیستیک ( PCOS ) و از دست رفتن مو

این سندروم ( PCOS ) می تواند منجر به هایپرآندروژنیسم شود. هایپرآندروژنیسم به حالتی گفته می شود که بدن به مقدار زیادی آندروژن ( هورمون مردانه ) تولید می کند. آندروژن ها به طور طبیعی در همه زنان یافت می شوند. آندروژن ها بر میزان و تعدد خونریزی در دوران قاعدگی شما تأثیر می گذارند و همچنین می توانند باعث آکنه یا جوش و چرب شدن پوست شوند. با این حال، اگر فولیکول های موی شما به آندروژن ها حساس باشند، می توانند رشد مو بر روی پوست سر شما را کاهش داده و رشد مو در بدن شما را افزایش دهند. این مورد مخصوصا در مواردی که فرد دارای آندروژن زیادی باشد بسیار خود را بروز می دهد. حساسیت فولیکول چیزی نیست که به سادگی بتوان گفت برای شما اتفاق افتاده و به طور تصادفی به دست نمی آید. این نوع حساسیت به طور ژنتیکی به ارث رسیده است و از زمان تولد در یک فرد وجود دارد. اگر یک فرد حساسیت فولیکول مو نداشته باشد، موهای او ممکن است توسط آندروژن های زیاد در بدن، تحت تاثیر قرار نگیرند. اما مقادیر نرمال و حتی کمتر از حد نرمال آندروژن موجود در بدن، در صورتی که فولیکول های شما بسیار به آنها حساس باشد می تواند باعث از دست رفتن مو شود.

درمان ریزش مو در اثر PCOS

درمان PCOS ، بسته به علائمی غیر از ریزش مو، می تواند بسیار پیچیده باشد. با این حال، اگر ریزش مو تنها علائمت غالب و مشهود باشد، درمان آن نسبتا ساده است. ریزش مو در اثر PCOS با مصرف ضد آندروژن های خوراکی و یا موضعی ، به راحتی قابل درمان است. ترکیب های موضعی معمولا حاوی یک ضد آندروژن به همراه یک ماده محرک (stimulant ) هستند. از رایج ترین ضد آندروژن های خوردنی مورد استفاده برای جلوگیری از ریزش مو ، ترکیباتی از قرص ضد بارداری مانند اسپیرنولاکتون یا دیانت هستند اما به منظور بیشترین اثر گذاری ، باید از ترکیبات خوراکی و موضعی در کنار یکدیگر استفاده گردد.

اسپری ضد ریزش موی کوراک ( Pop Con ) بر اساس آخرین تکنولوژی های تولید و فورمولاسیون جهت جلوگیری از ریزش مو در آقایان و خانم ها از طریق افزایش دوره آناژن ،  کم کردن و یا متوقف کردن ریزش مو ، همچنین رساندن مواد مغذی مورد نیاز به فولیکول ریشه مو طراحی شده است. جهت مشاهده جزئیات و خرید این محصول اینجا کلیک کنید.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص محصول و یا نحوه سفارش و خرید می توانید به شماره 09023673837 بر روی تلگرام و یا واتس اپ پیام دهید.

ریزش مو در زنان ، علل و درمان و پیشگیری ، علت ریزش مو در خانم ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *