زیبایی

لایه برداری پوست و همه چیز در مورد لایه برداری و پاکسازی پوست

بررسی اجمالی لایه برداری پوست و پاکسازی آن

لایه برداری پوست فرآیند از بین بردن سلولهای مرده پوست از سطح پوست با استفاده از یک ماده شیمیایی ، یک اسکراب یا یک ابزار لایه برداری است.

پوست شما به طور طبیعی تقریبا هر 30 روز یک بار پوست اندازی کرده و عمل باز سازی سلولی را انجام می دهد.

گاهی اوقات سلولهای مرده روی پوست کاملاً از روی پوست از بین نمی روند و نمیریزند. این موضوع می تواند منجر به تشکیللکه های خشک ، پوسته پوسته شدن پوست و بسته شدن منافذ پوست گردد ، لایه برداری می تواند به جلوگیری از این موارد کمک کند.

احتمالا برای لایه برداری پوستتان شما نمی دانید کدام روش را انتخاب کرده و یا از کجا شروع کنید ، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایا ، تفاوتهای بین لایه برداری فیزیکی و شیمیایی ، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

لایه برداری و پاکسازی پوست چگونه به پوست کمک می کند ؟

لایه برداری پوست می تواند به چندین روش ظاهر پوست شما را بهبود بخشد.

بر اساس یافته های آکادمی و انجمن پوست آمریکا ، لایه برداری می تواند پوست شما را روشن تر کند و با افزایش قدرت جذب پوست ، اثر بخشی محصولات موضعی مراقبت از پوست را بهبود بخشد ( یعنی محصولاتی دیگر مراقبت از پوست که استفاده می کنید ، بر روی پوست شما اثر بخشی بهتری خواهند داشت و بهتر جذب پوست شما خواهند شد )

 

لایه برداری و پاکسازی پوست به صورت منظم همچنین می تواند به جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست کمک کند ، در نتیجه آن میزان جوش ها و یا آکنه ها و یا دیگر اختلالات پوستی از این نوع را کم کند.

لایه برداری پوست برای یک مدت طولانی ، تولید کلاژن را افزایش می دهد. کلاژن برای یک پوست درخشان و پر جنب و جوش بسیار حیاتی است. این پروتئین همچنین خاصیت ارتجاعی یا کشسانی پوست را افزایش می دهد ( یعنی باعث سفت شدن پوست می گردد ) و ظاهر خطوط ریز ، چین و چروک های ریز و برآمدگی های مرتبط را به حداقل می رساند.

همه چیز در مورد لایه برداری پوست صورت ، چرا و چگونه ؟

از لایه برداری فیزیکی چه انتظاری داشته باشیم ؟

هر محصول یا روش لایه برداری که نیاز به مالیدن و مالش پوست دارد ، به عنوان یک لایه بردار فیزیکی شناخته می شود.

شما ممکن است قبلاً لایه بردار های فیزیکی را امتحان کرده باشید – اسکراب های تمیز کننده ، برس های بدن، همه روش های متداول لایه برداری فیزیکی هستند.

بزرگترین مزیت لایه برداری فیزیکی، سهولت دسترسی است. شما می توانید این کار را در خانه و به راحتی با ساخت یک ماسک یا اسکراب خانگی ، انجام دهید. همچنین نتیجه لایه برداری فیزیکی معمولا خیلی زود بر روی پوست نمایان می شود.

اگر لایه برداری فیزیکی به درستی و به روش صحیح انجام نشود ، لایه برداری فیزیکی می تواند پوست شما را تحریک و حساس کند و ممکن است باعث از بین رفتن آب ترانس اپیدرمال شود. در چنین شرایطی استفاده از روغن های هومکتانت و یا سرم مرطوب کننده می تواند سوزش پوست را به حد اقل رسانده و و به قفل شدن رطوبت در پوست کمک کند و مانع از دست رفتن رطوبت شود.

از بین لایه بردار ها و ساینده های فیزیکی و دستی چندین مورد وجود دارند از جمله:

 

  • اسکراب های پاک کننده
  • لیف های لایه بردار
  • برس های خشک
  • اسفنج های مورد استفاده در حمام
  • سنگ پا
  • غلطک میکرونیدلینگ یا میکرو درما

چند نمونه اسکراب که خودتان می توانید در خانه درست کنید و احتمالا همه مواد لازم و مورد نیاز آن را از قبل در آشپزخانه خود دارید :

به عنوان مثال ، شکر و شیر حاوی اسیدهایی هستند که می توانند به لایه برداری پوست شما کمک کنند. در صورت استفاده موضعی این مواد بر روی پوست ، قهوه ممکن است خاصیت آنتی اکسیدانی محافظتی داشته باشد و باعث تولید کلاژن در پوست شود. منابعی معتبر همچنین نشان می دهد که عسل مانوکا می تواند به بهبود زخم های روی پوست کمک کند.

در اینجا دستور تهیه دو اسکراب فوق العاده برای پاکسازی پوست را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه اسکراب صورت قهوه

چه موادی نیاز خواهید داشت ؟

  • ½ فنجان قهوه
  • 1 فنجان شکر قهوه ای
  • 2 قاشق غذاخوری شیر یا کره
  • 1 قاشق چایخوری عسل

چه کاری باید انجام دهیم ؟

  1. تمام مواد را درون یک ظرف محکم و در بسته ریخته و خوب هم بزنید.
  2. به آرامی پوست خود را با آب خیس کرده و یا صورت خود را با استفاده از مه پاش مرطوب کنید.
  3. اسکراب را روی صورت و گردن خود پخش کنید و از برخورد آن با چشمان خود جلوگیری کنید.
  4. دستان خود را مرطوب کنید و بر روی پوست خود به صورت دورانی ماساژ دهید ، این کار را به مدت 3 الی 4 دقیقه انجام دهید.
  5. با استفاده از آب ولرم پوست خود را بشویید و خشک کنید.
  6. اسکراب باقیمانده را در یخچال نگهداری کنید.

 

طرز تهیه اسکراب بدن شکر قهوه ای

ماسک صورت شکر قهوه ای

چه موادی نیاز خواهید داشت ؟

  • ½ فنجان روغن نارگیل
  • ¼ فنجان عسل
  • ½ فنجان شکر قهوه ای
  • 3 قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر

 

چه کاری باید انجام دهیم ؟

  1. روغن نارگیل و عسل را با ترکیب کنید و هم بزنید.
  2. شکر قهوه ای و جو دوسر را نیز اضافه کنید. آنقدر هم بزنید تا به صورت خمیر غلیظ در آید.
  3. بعد از خیس کردن پوست ، این مخلوط را به آرامی بر روی بدن خود مالش دهید.
  4. سپس بدن خود را شستشو داده و خشک کنید.

 

چگونه یک محصول لایه بردار خوب انتخاب کنیم :

محصولاتی که شما می توانید در داروخانه ها و فروشگاه ها پیدا کنید ، بی پایان و فراوان است ، محصولاتی که برای استفاده از آنها نیاز به نسخه پزشک هم ندارید ، شما می توانید از اسکراب ها برای پوست صورت ، بدن و پاهایتان استفاده کنید ، همچنین بر اساس نوع پوستتان می توانید محصول خود را انتخاب کنید.

اما چند گزینه که در هنگام انتخاب محصول باید به آنها دقت کنید را در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم :

  1. به نوع اسکراب توجه کنید ( به اینکه برای صورت است یا بدن ) : شما هرگز نباید از اسکراب مخصوص بدن خود برای صورت استفاده کنید. اسکراب بدن به طور کلی زمخت تر و سخت تر است و ممکن است بافت ظریف صورت را پاره کند.
  2. فقط از یک محصول لایه بردار استفاده کنید : اگرچه هنگامی که به فروشگاه یا داروخانه می روید ، تنوع محصولات ممکن است وسوسه انگیز باشد ، اما شما نباید از بیش از یک لایه بردار در یک زمان استفاده کنید. استفاده همزمان از چندین محصول لایه بردار در همان ناحیه پوست می تواند به پوست آسیب برساند و عوارض جانبی ناخواسته به دنبال داشته باشد.
  3. محصولات مورد نیاز پوستتان را عوض کنید و یا تغییر دهید و یا در صورت نیاز حذف کنید. ممکن است شما نیاز به چرخه محصولات مختلف داشته باشید زیرا نیازهای مراقبت از پوست شما تغییر می کند. به عنوان مثال: اگر پوست شما چرب شده است ، از یک محصول دارای زغال ژاپنی استفاده کنید. مثل ماسک زغال رودیوم بیوتی

که می توانید با کلیک کردن بر روی تصویر زیر این محصول فوق العاده را ببینید :

ماسک زغال ، بهترین ماسک زغال

مشاهده ماسک زغال رودیوم بیوتی

از لایه برداری شیمیایی چه انتظاری را باید داشته باشیم ؟

در این روش از مواد شیمیایی مختلفی از جمله هیدروکسی اسیدها و رتینول با آنزیم هایی برای تجدید و بازسازی پوست شما استفاده می شود.

در حالی که ماسک ها و اسکراب های لایه بردار خانگی که تهیه می کنید و یا محصولات لایه برداری که بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنید می توانند به بهبود ظاهر پوست شما کمک کنند ، لایه بردار های شیمیایی می تواند نتایج چشمگیر تری در مقایسه با این روش ها ارائه دهد.

مانند لایه برداری فیزیکی ، لایه برداری شیمیایی نیز اگر نادرست انجام شود می تواند پوست را تحریک کند. اگر در مورد چگونگی ترکیب یک محصول شیمیایی در روند مراقبت از پوست خود مطمئن نیستید ، برای راهنمایی به متخصص پوست یا سایر ارائه دهنده دهندگان خدمات زیبایی و مراقبت از پوست مراجعه کنید.

لایه برداری پوست صورت ، AHA و BHA

اسیدهای هیدروکسی آلفا (AHAs) :

AHA ها گروهی از اسیدهای محلول در آب هستند که معمولاً از میوه های قندی به دست می آیند. چند نمونه از AHA های محبوب را در زیر بیان می کنیم :

 

گلیکولیک اسید ، که از نیشکر تهیه می شود

اسید لاکتیک ، که در شیر و انواع ترشی سبزیجات یافت می شود

اسید سیتریک ، که در مرکبات یافت می شود

ترشریک اسید ، بر گرفته از انگور

اسید مالیک ، که در سیب موجود است

این اسیدها به پوست شما کمک می کنند تا لایه سطحی پوست از بین برود ، به طوری که سلولهای پوستی جدید دارای رنگ تر و تازه تر و یکنواخت تر و شاداب تر ، جایگزین سلول های مرده و قدیمی تر شود.

بسته به نوع AHA، این محصول ممکن است به موارد زیر نیز کمک کند:

هایپرپیگمانسیون خفیف مانند لکه های سنی ، ملاسما و زخم ها

کم کردن و یا از بین بردن منافذ بزرگ و باز پوست

کم کردن و یا از بین بردن خطوط ریز و چین و چروک سطح

بهبود ظاهری و یکنواخت کردن رنگ و تن پوست

 

اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) :

از طرف دیگر BHA ها محلول در روغن هستند. این اسیدها به عمق فولیکول های موی شما فرو می روند تا چربی های اضافی و سلول های مرده پوست را خشک کنند تا منافذ شما را باز کنند و پاکسازی پوست را انجام دهند. به همین دلیل ، محصولات BHA در درجه اول برای درمان آکنه و آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار می گیرند.

اسید سالیسیلیک رایج ترین نوع BHA است. این ماده به عنوان یک ماده در درمان آکنه شناخته شده است ، اما همچنین می تواند به آرام شدن قرمزی و التهاب پوست کمک کند.

رتینوئیدها

رتینوئیدها نوعی از داروها هستند که از ویتامین A به دست می آیند. از رتینوئید ها برای تسکین پوست آسیب های آسیب دیده در برابر خورشید ، به حداقل رساندن علائم پیری و درمان آکنه استفاده می شود. رتینوئید ها همچنین به محافظت از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد و ترویج تولید کلاژن کمک می کنند.

چندین رتینوئید موضعی در بازار موجود است ، از جمله:

  • رتینول
  • آداپلن
  • alitretinoin
  • ترتینوئین
  • bexarotene
  • تزاروتن

رتینوئیدها از نظر غلظت متفاوت هستند. اگر محصولاتی که بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنید به شما جواب نمی دهند ، با یک متخصص پوست صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند فرمول قوی تری را برای شما تجویز کنند.

بر اساس نوع پوست من ، چه چیزی برای من مفید است؟

انتخاب روش لایه برداری مناسب برای نوع پوست ، خطر تحریک و التهاب پوست را به حداقل می رساند و به شما را در رسیدن به بهترین نتیجه ممکن کمک می کند.

لایه بردار پوست های حساس :

اگر پوست شما بعد از استفاده از محصولات جدید معمولا دچار التهاب و یا واکنش هایی می شود ، پوست شما حساس به نظر می رسد. BHA ها معمولاً در مقایسه با سایر لایه بردارهای شیمیایی یا فیزیکی کمتر حساسیت های پوستی ایجاد می کنند.

در بعضی موارد ، پوست حساس علامت بیماری زمینه ای است. اگر شرایطی مانند اگزما و روزاسه دارید ، همیشه قبل از استفاده از محصولات جدید ، با متخصص پوست یا سایر ارائه دهنده خدمات بهداشتی و زیبایی صحبت کنید.

لایه برداری پوستی ها نرمال :

پوست نرمال شفاف و تمیز است و به راحتی تحریک نمی شود. بسیاری از افرادی که پوست “طبیعی” دارند ، می دانند که بدون تجربه عوارض جانبی ، می توانند هر روش و لایه برداری را امتحان کنند. که در نهایت می توانند محصول مورد ترجیح خود را پیدا کرده و استفاده کنند.

لایه برداری پوست های خشک :

پوست خشک معمولا پوسته پوسته می شود و خشن است. AHA هایی مانند اسید گلیکولیک می توانند لایه سطحی پوست شما را از بین ببرند و به مرطوب کننده شما اجازه دهند تا سلولهای جدید پوست شما را به طور مؤثرتری هیدراته و آبرسانی کند.

لایه برداری پوست های چرب :

 

پوست چرب براق به نظر می رسد و فرد بر روی پوست خود احساس چرب بودن می کند. افرادی که پوست چرب و روغنی دارند اغلب قادر به استفاده از لایه بردارهای شیمیایی و فیزیکی قوی تر مانند برس های دارای موتور هستند. اسکراب ها و یا مواردی که در فروشگاه ها یا خانه هم درست می شوند ، می توانند گزینه مناسبی باشند

لایه برداری پوستی ها ترکیبی :

پوست ترکیبی با بودن ترکیبی از قسمت های خشک و قسمت های چرب بر روی پوست مشخص می شود. شما باید روی هر قسمت به صورت جداگانه محصول استفاده کنید و محصولات جایگزین در صورت لزوم تهیه کنید.

به عنوان مثال ، شما ممکن است یک روز از یک اکسید کننده شیمیایی استفاده کرده یا از محلول های چرب برای یک روز استفاده کنید و یک روز از یک AHA با غلظت کمتر در قسمت های خشک پوستتان استفاده کنید.

لایه برداری پوست های مستعد آکنه :

اگر مستعد ابتلا به برآمدگی یا آکنه خفیف تا متوسط هستید ، به دنبال محصولات حاوی رتینوئیدها ، اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک باشید.

 

در اینجا پاسخ برخی از سؤالات متداول درباره لایه برداری وجود دارد :

 

چه موقع باید لایه برداری کنم؟

همه چیز به ترجیح شخصی و روند مراقبت از پوست روزمره شما بستگی دارد.

 

به عنوان مثال ، اگر می بینید که پوست شما در صبح کمی کسل کننده و بی رنگ به نظر می رسد ، لایه برداری قبل از شروع روز ممکن است مفید باشد. از طرف دیگر ، لایه برداری در شب می تواند به از بین بردن مواد آرایشی و یا پاکسازی سایر مواد زاید از روی پوست کمک کند.

 

اگر از یک محصول دارویی برای شرایط خاصی مثلا لک صورت ، یا جوش و یا هر شرایط خاص پوستی استفاده می کنید ، باید بین آن محصول و لایه برداری فاصله بگذارید.

 

اگر بریدگی یا زخمهای باز روی پوست خود دارید از لایه برداری خودداری کنید.

هر چند وقت یکبار یا چند بار در هفته باید لایه برداری کنم؟

اگر پوست شما چرب و روغنی است ، می توانید هر زمان که لازم باشد لایه برداری کنید. ممکن است شما حتی به صورت روزانه و یا یک روز در میان انجام دهید.

برای سایر انواع پوست ، لایه برداری به تعداد یک الی دو بار در هفته کافیست.

اگر پوستم به لایه برداری واکنش بد نشان داد چه کاری انجام دهم؟

  • در صورت امکان ، مواد مورد نظر روی پوست را با استفاده از آب دارای دمای اتاق و یا یک پاک کننده و شوینده ملایم از روی پوست خود بشویید.
  • تا زمانی که سوزش از بین نرود باید از استفاده از مواد آرایشی و یا سایر محصولات در آن نواحی از پوست که حساسیت ایجاد شده خودداری کنید.
  • مصرف آنتی هیستامین هایی که بدون نسخه در داروخانه ها موجود است می تواند به تسکین التهاب و خارش پوست کمک کند.
  • در صورت بروز علائم شدید و جدید و یا واکنش های آلرژیک ، حتما و فورا به پزشک مراجعه کنید ، منظور از این علائم موارد زیر است :
  1. تنگی نفس
  2. تورم زبان ، گلو یا صورت
  3. سفتی در ریه های شما
  4. درد قفسه سینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *