پیشگیری, درمان, زیبایی, زیبایی پوست, علائم بیماری, علت بیماری

لک های پوستی ، علل و درمان

لک های پوستی ، علل و درمان

لک های پوستی ، علل و درمان

هایپر پیگمنتاسیون یا لک دار شدن پوست ، یک نوع شرایط پوستی بسیار رایج است که در طی آن ، پوست شروع به تولید رنگدانه به صورت نامنظم می کند ، در واقع لک ها و قسمت هایی با رنگ متفاوت و یا تیره تر در مقایسه با دیگر قسمت های بدن بر روی پوست صورت ، دست و یا دیگر قسمت های بدن تشکیل می شود. تحقیقات نشان داده که این عارضه پوستی بیشتر در افرادی که دارای پوست تیره تر هستند، اتفاق می افتد در مقایسه با افرادی که پوست روشن تری دارند. علت این موضوع این است که رنگدانه در افراد با پوست تیره تر ، به هم چسبیده تر و دارای تراکم بیشتری است.

علت تشکیل این لک ها چیست ؟

علت اصلی تشکیل لک های پوستی ، افرایش سطح ملانین در بدن می باشد. ملانین هورمونی در بدن است که وظیفه رنگ دهی به چشم ، مو و پوست را دارد. دلایل متعددی می تواند وجود داشته باشد که ملانین در بدن بیش از حد طبیعی خود تولید شود. در قسمت زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم :

  1. اصلی ترین علت افزایش سطح ملانین در بدن ، قرار گیری در معرض نور خورشید است. ملانین مانند ضد آفتاب ، به عنوان یک محافظت کننده از پوست ما در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماورابنفش آفتاب عمل می کند. از این رو قرار گیری زیاد در معرض نور خورشید ، نرخ تولید طبیعی ملانین در بدن را مختل می کند و این موضوع باعث تشکیل لک های پوستی می شود. از انواع لک های بوجود آمده در اثر نور خورشید می توان به موارد زیر اشاره کرد :
  • نقاط پیری ( Age Spot )
  • ملاسما ( Melasma )
  • هایپر پیگمنتاسیون بعد از التهاب ( post-inflammatory hyperpigmentation )

2. نامنظم بودن سطح هورمون در بدن می تواند باعث تولید بیش از حد ملانین شود که می تواند لک هایی از نوع ملاسما را بر روی پوست ایجاد کند. این موضوع بیشتر در زنان شایع است. مخصوصا در دوران بارداری ، به دلیل بالا بودن سطح هورمون های استروژن و پروژسترون که تولید ملانین در بدن را تشدید می کنند. درمان های مبتنی بر هورمون می تواند نتایج مشابهی داشته باشد.

3. سن و سال همچنین می تواند یکی از عوامل باشد . هرچه سن ما بیشتر می شود ، سلول های تولید ملانین در بدن کم می شود، بنابراین بار بیشتری بر روی سلول های باقی مانده برای تولید ملانین قرار می گیرد. این مسئولیت اضافی تولید ، باعث رشد غیر طبیعی ملانین می شود . از این رو این موضوع یک نشان شایع افزایش سن مخصوصا در سنین بعد از 40 سال است.

4. تولید ملانین همچنین می تواند با بوجود آمدن یک آسیب پوستی ، مانند زخم ، سوختگی و یا آکنه ، تشدید شود. پروسه التیام و خوب شدن این نوع آسیب های پوستی ، باعث تولید ملانین در آن قسمت ها می شود ، بنابراین ، این قسمت ها تیره تر از قسمت های دیگر پوست به نظر می رسند.

5. از دیگر عوامل تحریک کننده می توان به بیماری ها و یا حتی درمان هایی از قبیل رادیوتراپی و مصرف آنتی بیوتیک ها اشاره کرد که باعث افزایش سطح هورمونی در بدن می شوند.

پیشگیری بهتر از درمان

قرارگیری زیاد در معرض آفتاب ، اصلی ترین و عمده ترین علت تشکیل لک های پوستی است ، بنابراین از قرارگیری زیاد در معرض نور خورشید اجتناب کنید و در صورتی که به هر دلیل مجبور به قرارگیری هستید ، حتما از ضد آفتاب دارای SPF 40  و یا بیشتر استفاده کنید. فکر نکنید که در روز های ابری نیاز به ضد آفتاب ندارید ، حتی در روز های ابری خورشید دست از تابش خود بر نمی دارد ، بنابراین پوست شما هنوز مستعد قرارگیری در معرض اشعه های خطرناک آفتاب است. هنگامی که در فضای بیرون قرار دارید ، حتما بخش های باز بدن خود را با لباس بپوشانید و سعی کنید از کلاه و عینک استفاده کنید تا از تماس مستقیم بدن با نور آفتاب ، جلوگیری شود.

چگونه لک های پوستی را با استفاده از دارو ، درمان کنیم؟!

لک های پوستی ، هایپرپیگمنتاسیون ، علل و درمان

اگر شما از چنین شرایطی رنج می برید ، درمان های پزشکی و دارویی زیادی وجود دارند که شما می توانید از بین آنها بر اساس توان مالی خودتان و یا مناسب ترین نوع با پوست شما ، انتخاب کنید. در قسمت زیر به برخی از این درمان ها اشاره می کنیم :

از محصولاتی برای آرایش و زیبایی پوست خود استفاده کنید که علاوه بر زیبایی، جنبه درمانی و یا محاظفت از پوست داشته باشند ، مانند محصولاتی که دارای SPF ، فیلتر های UVA و یا تامییدول Thiamidol هستند.

استفاده از این محصولات را در رژیم مراقبت از پوست روزانه و منظم خود قرار دهید ، بعد از گذشت چند هفته ، حتما اثرات مثبت و تغییرات را در پوست خود مشاهده خواهید کرد.

  • سعی کنید تا حد ممکن ، از یک ماسک روشن کننده و لایه بردار و تمیز کننده پوست استفاده کنید که لایه برداری بخش های تیره تر شده و یا دارای لک به درستی انجام شود ، لایه برداری باعث می شود تا سلول های مرده رنگ دار ، از روی پوست پاکسازی شوند و اجازه میدهند که سلول های جدید با رنگ یکنواخت تولید شوند.
  • لیزر درمانی نیز یکی از راه های موثر درمان پوست لک دار می باشد . اشعه های دارای انرژی زیاد ، باعث پخش شدن نقاط دارای رنگدانه زیاد می شوند. این نوع درمان خیلی دقیق می باشد ، اما درمان آن باید بسیار با احتیاط انجام شود ، زیرا که می تواند باعث التهاب و یا دیگر شرایط پوستی شود.
  • از کرم های ضد لک و روشن کننده ای استفاده کنید که در درمان انواع لک های پوستی بسیار تاثیر گذار باشند ، اطمینان حاصل کنید که به میزان توصیه شده توسط پزشک و یا متخصص زیبایی استفاده و اعمال شود.

آیا تمایل دارید که درمان را به صورت خانگی انجام دهید ؟

در زیر برخی از درمان های طبیعی را بیان خواهیم کرد که احتمال اثر گذاری زیادی بر روی پوست شما خواهند داشت ، مزیت اصلی این مواد این است که همه غیر سمی هستند و هیچ گونه اثر جانبی بر روی پوست شما نخواهند داشت.

  1. استفاده از سرکه سیب ، که به روشن کننده پوست معروف است. مقداری مساوی از سرکه سیب و آب را با هم ترکیب کنید و چند دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید و سپس پوست خود را با آب گرم شستشو دهید.
  2. آلو ورا ، برای این نوع شرایط پوستی بسیار ایده آل است ، زیرا دارای aloin می باشد که اثرات این ماده در روشن کردن رنگدانه ملانین ، اثبات شده است.
  3. پیاز قرمز همچنین می تواند ، با خاصیت های ضد لکی که دارد ، به پخش شدن رنگدانه و از از بین بردن لک های پوستی کمک کند.
  4. همه اشکال شیر و محصولات گرفته شده از شیر با توجه به اینکه دارای ماده اسید لاکتیک هستند ، می توانند در برگداندن پوست تیره شده به پوست نرمال بسیار موثر باشند.

نتیجه گیری 

لک پوستی ، عارضه ایست که با چند انتخاب هوشمندانه قابل درمان است ، موارد گفته شده در درمان خانگی را می توانید امتحان کنید ، اما حتما از یک متخصص پوست و یا متخصص صنعت زیبایی در این مورد کمک بگیرید. اگر شما از لک های پوستی رنج نمی برید ، باز هم پیشگیری بهتر از درمان است.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و مشورت با متخصصین صنعت زیبایی در شرکت نسل زیبا ، می توانید با شماره شرکت تماس گرفته و یا از طریق گفت و گوی زنده در سایت و یا ارسال پیام از طریق واتس اپ و یا تلگرام به شماره 09023673837 با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهی در مورد “لک های پوستی ، علل و درمان

  1. حرف نداشت👌🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *