زیبایی پوست, لک های پوستی

مزایای لایه برداری پوست و نحوه لایه برداری

لایه برداری پوست صورت ، مزایا و معایب

لایه برداری پوست صورت بر اساس نوع پوست ، مزایا و اثرات و نحوه لایه برداری ، چگونه لایه برداری کنیم ؟ چرا لایه برداری پوست صورت مفید است ؟

لایه برداری ، سلول های مرده پوست را از لایه های بیرونی پوست خارج می کند ، لایه برداری همچنین می تواند برای از بین بردن پوست خشک یا بی رنگ و بی روح ، افزایش گردش خون در سطح پوست و روشن تر شدن پوست و همچنین بهبود ظاهر پوست مفید باشد.

برای لایه برداری روش های مختلفی وجود دارد. نوع پوست شما ( خشک ، ترکیبی ، نرمال ، چرب ) مشخص میکند که از چه روشی برای لایه برداری پوستتان استفاده کنید و اینکه چند بار لایه برداری کنید. برای برخی از شرایط پوستی ، از جمله روزاسه ، معمولاً لایه برداری توصیه نمی شود. ( یعنی افرادی که روزاسه دارند نباید لایه برداری کنند )

برای لایه برداری پوست از چه چیزی استفاده کنیم

روش ها و ابزارهای مختلفی برای لایه برداری پوست وجود دارد ، به طور کلی لایه برداری یا به صورت فیزیکی است ، یا به صورت شیمیایی ،  اسکراب و برس های صورت از اشکال لایه برداری مکانیکی یا فیزیکی هستند. اسیدها و لایه بردارهای پوستی از اشکال لایه برداری شیمیایی هستند.

لایه برداری مکانیکی : بررسی ابزار های لایه برداری فیزیکی

قلم مو لایه برداری : قلم موی لایه برداری معمولاً یک برس مو است که روی صورت یا بدن برای از بین بردن لایه های سلولهای مرده پوست استفاده می شود .  برخی از آنها به گونه ای طراحی شده اند که به صورت خشک میتوان از آن ها روی پوست استفاده کرد ، انواع دیگری نیز از این ابزار وجود دارد که می توان از آنها به همراه پاک کننده صورت یا شستشوی بدن استفاده گردد.

لایه برداری پوست ، مزایا و معایب

اسفنج لایه برداری :  استفاده از اسفنج لایه برداری روش ملایمی برای لایه برداری پوست است،  می توانید یک اسفنج لایه برداری را در حمام با آب گرم به همراه صابون استفاده کرده و بدن خود را شستشو دهید.

مزایای لایه برداری پوست صورت ، اسفنج لایه برداری

دستکش لایه بردار:  اگر پیدا کردن برس یا اسفنج برای شما مشکل است ، می توانید از یک دستکش لایه برداری استفاده کنید ، کافیست یک دستکش لایه برداری تهیه کرده و آن را با صابون در حمام استفاده کرده وبدن خود را بشویید.  دستکش ها می توانند برای مناطق بزرگی از بدن مانند پاها یا بازوها بسیار موثر باشند و به تمیز شدن و شادابی پوست در آن نقاط کمک کنند.

دستکش لایه برداری

اسکراب لایه بردار : شما می توانید یک اسکراب لایه بردار تهیه کرده و با به کار بردن مستقیم بر روی پوست و ماساژ ملایم و دورانی آن بر روی پوست ، لایه برداری کرده و بعد از استفاده ، پوست خود را با آب گرم شستشو دهید.

لایه برداری پوست ، اسکراب لایه برداری

لایه برداری شیمیایی

اسیدهای آلفا هیدروکسی یا آ اچ آ (AHAs) : نمونه هایی ازAHA  ها شامل اسیدهای گلیکولیک ، لاکتیک ، تارتاریک و اسید سیتریک هستند. این مواد با شکستن و جدا کردن پیوندهای پوست ، سلول های مرده و بی رنگ پوست را بر روی سطح پوست شما نگه می دارند که این سلول ها از روی پوست در طی ریزش طبیعی سلول ها پاکسازی شده و از بین می روند.
اسیدهای بتا هیدروکسی (BHA). نمونه هایی از BHA  ها شامل بتا هیدروکسیل و اسید سالیسیلیک اسید است، این مواد برای پوستهای مستعد آکنه و جوش بهتر هستند.
نحوه لایه برداری پوست بر اساس نوع پوست

هنگام که می خواهید لایه برداری مکانیکی انجام دهید ، بسیار مهم است که با پوست خود مهربان باشید و این لایه برداری را با آرامی و با ملایمت انجام دهید.  مثلا هنگام استفاده از اسکراب لایه بردار ، انگشتان خود خود را به آرامی و به صورت دورانی بر روی پوست ماساژ داده و سپس پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید.

اگر از یک برس لایه بردار استفاده می کنید ، ضربه های آرام و کوتاه به پوست بزنید. حدود 30 ثانیه لایه برداری کنید و سپس با آب ولرم – نه آب داغ – پوست خود را بشویید. اگر پوست شما دچار بریدگی ، زخم های باز یا آفتاب سوختگی شده است از لایه برداری خودداری کنید.  فراموش نکنید بعد از لایه برداری ، مرطوب کننده و ضد آفتاب حاوی SPF استفاده کنید.

لایه برداری پوست خشک

لایه برداری برای پوست های خشک یا پوستی که پوسته پوسته می شود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از لایه برداری مکانیکی روی پوست خشک خودداری کنید ، زیرا این روند خشک شدن پوست را بد تر می کند و می تواند منجر پارگی یا زخم های ریز در پوست شود. برای پوست های خشک استفاده از لایه بردار های شیمیایی مثل آ اچ آ AHA می تواند مفید باشد.

گلیکولیک اسید در از بین بردن سلولهای مرده روی پوست موثر بوده و به چرخه سلولی بهتر و سالم پوست کمک می کند. پس از استفاده از اسید گلیکولیک حتما از یک ضد آفتاب حاوی SPF   و یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. چون لایه برداری با استفاده از گلیکولیک اسید به شدت می تواند پوست را مستعد آسیب در برابر آفتاب کند.

لایه برداری پوست های حساس

افرادی که دارای پوست حساس هستند از استفاده از اسکراب ها و یا دیگر روشهای مکانیکی لایه برداری باید خودداری کنند. این موارد می توانند پوست شما را بیشتر تحریک کنند و باعث بروز قرمزی و یا التهاب در پوست شوند.

افراد دارای پوست حساس باید از یک لایه بردار شیمیایی ملایم استفاده کنند و سپس پوست خود را با یک دستمال مرطوب به آرامی پاک کنند.  افرادی که پوستشان دارای آکنه و یا مستعد آکنه است ، می توانند از یک محصول حاوی اسید سالیسیلیک نیز استفاده کنند ، ترجیحا این مورد در مطب و پیش پزشک متخصص زیبایی انجام شود.

لایه برداری پوست چرب

پوست های چرب یا ضخیم تر می توانند از لایه برداری دستی و برس های لایه بردار استفاده کنند، ممکن است  پوست چرب ، یک لایه اضافی از تجمع چربی بر روی سطح داشته باشد که لایه برداری دستی می تواند این لایه چربی را از بین ببرد ، برای به دست آوردن بهترین نتیجه از یک لایه بردار یا اسکراب با انجام حرکات دایره ای بر روی پوست استفاده کنید.

لایه برداری پوست نرمال

اگر پوست شما عارضه و مشکلی ندارد ، می توانید هر روش لایه برداری که تمایل داشته باشید را انتخاب کنید. لایه برداری دستی یا مکانیکی و لایه برداری شیمیایی هر دو برای این نوع پوست بی خطر هستند. ممکن است لازم باشد چندین بار روش های مختلف را امتحان کنید تا دریابید که کدام روش برای پوست شما بهتر عمل می کند.

لایه برداری پوست ترکیبی

پوست ترکیبی ممکن است به ترکیبی از لایه برداری مکانیکی و شیمیایی نیاز داشته باشد. هرگز هر دو روش لایه برداری را در یک  روز استفاده نکنید زیرا باعث تحریک پوست می شود. اگر پوست شما بعد از لایه برداری خشک می شود ، بلافاصله بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

لایه برداری قسمت های مختلف بدن

هنگام لایه برداری قسمت های حساس بدن از جمله صورت ، باید بسیار مراقب باشید. لایه برداری بیش از حد این قسمت ها اغلب می تواند به خشکی پوست ، قرمزی و خارش منجر شود.

لایه برداری پوست صورت :

نوع لایه برداری که بر روی پوست صورت استفاده می کنید ، به نوع پوست شما بستگی دارد. برای اینکه پوست صورت خود را به صورت مکانیکی با یک اسکراب لایه برداری ، اسکراب را به آرامی با انگشت و با حرکات کوچک و دایره ای بر روی پوست خود ماساژ داده و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

هنگام استفاده از لایه بردار شیمیایی که به صورت مایع است، یک تکه پنبه یا پد را به مایع آغشته کنید و سپس بر روی پوست خود استفاده کنید . برای اینکه مشخص شود کدام نوع لایه برداری برای پوست شما بی خطر و مناسب است با یک متخصصی پوست و یا متخصص زیبایی مشورت کنید.

لایه برداری بازوها و پاها ( arms and legs )

ساده ترین راه برای لایه برداری بازوها و پاها استفاده از یک برس ، اسفنج یا دستکش لایه برداری است. این موارد می توانند به خلاص شدن پوست شما از سلول های مرده و تحریک گردش خون کمک کنند.  به دنبال یک اسکراب بدن استاندارد در داروخانه یا فروشگاه های محل زندگی خود باشید و بدن خود را در حمام با استفاده از آن لایه برداری کنید. شما می تونید حتی لایه برداری با برس خشک را نیز در این مورد امتحان کنید.

لایه برداری دست ها و پاها

برای پا و دست ، اسکراب و لایه بردار هایی در بازار وجود دارند که می توانید تهیه کنید. همچنین می توانید از یک سنگ پا برای لایه برداری پا استفاده کنید.

سنگ پا برای لایه برداری

لایه برداری نقاط عمومی بدن

برای لایه برداری خط بیکینی و ناحیه تناسلی خود می توانید از لوفا یا همان لیف ( loofah ) یا برس بدن استفاده کنید. همیشه این کار را در حمام گرم انجام دهید تا ابتدا پوست نرم شود ، سپس اسکراب را به آرامی بمالید و بعد از آن پوست خود را شستشو دهید.

لیف بدن ، لایه برداری پوست

هر چند وقت یکبار باید لایه برداری کنید ( تعداد دفعات لایه برداری )

اینکه چند بار در هفته لایه برداری کنید به نوع پوست و نوع لایه برداری که استفاده می کنید بستگی دارد. بعنوان مثال برخی از لایه بردار های شیمیایی می توانند خیلی قوی باشند ، به طور کلی ، لایه برداری پوست به تعداد یک یا دو بار در هفته برای پوست های خشک کافیست و می تواند مفید و موثر باشد.

پوست های چرب ممکن است نیاز به لایه برداری بیشتری داشته باشد. از لایه برداری بیش از حد پوست خود داری کنید زیرا می تواند منجر به قرمزی و سوزش و التهاب پوست شود.  برای اینکه از تعداد دفعات بی خطر لایه برداری پوستتان در هفته مطمئن شوید میتوانید با یک مختصص زیبایی مشورت کنید.

مزایا و اثرات لایه برداری پوست

  • از بین بردن سلولهای مرده پوست
  • بهبود گردش خون در سطح پوست
  • عملکرد بهتر چرخه سلولی پوست و باز تولید سلول ها که در نتیجه پوست روشن تر می شود
  • امکان جذب بهتر مرطوب کننده ها و سرم ها که بر روی پوست استفاده می کنید.

چه موقع لایه برداری را متوقف کنیم ؟

اگر متوجه شدید پوست شما قرمز ، ملتهب ، پوسته پوسته و یا تحریک شده است ، لایه برداری را متوقف کنید. اگر از داروهای خاصی یا محصولات ضد آکنه از جمله رتینول و بنزوئیل پراکسید نیز استفاده می کنید ، از لایه برداری اجتناب کنید ، این مواد ممکن است باعث بدتر شدن پوست شما یا منجر به شکستگی شود.

 منبع : https://www.healthline.com/health/how-to-exfoliate

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *