زیبایی پوست

25 واقعیت در مورد التهاب های پوستی و پوست های حساس

التهاب های پوستی

25 واقعیت در مورد التهاب های پوستی و پوست های حساس

حتما برای شما هم پیش آمده کسانی را ببینید که حتی بعد از مصرف یک محصول ساده و خانگی نیز پوست آنها دچار حساسیت یا سوزش شود. بعضی از افراد پوستی حساس دارند که در شرایط مختلف واکنش های مختلفی نشان می دهد.

واقعیت اول : شناسایی پوست حساس اغلب با انجام آزمایش مشخص می شود.

پوست حساس معمولا فیتزپاتریک نوع اول است، به این معنی که ( همیشه در مقابل آفتاب دچار سوزش می شود) ، در ظاهر بسیار نازک است، به راحتی سرخ می شود و هرگاه لمس شود به راحتی در همان ناحیه سفید می شود. افراد، اغلب بعد از انجام آزمایش های سلامتی مقدماتی اعلام سوزش و التهاب می کنند. آزمایشی هایی مانند سابقه کهیر ، واکنش های آلرژیک و خارش و سرخی پوست.

مهم است که از مشتریان بپرسیم که آیا آنها سابقه آلرژی و التهاب نسبت به محصولات زیبایی و پوستی ، محصولات موضعی ، داروها و یا غذاها داشته اند یا خیر. ممکن است بعضی از افراد تست هایی را نسبت به داشتن حساسیت و آلرژی از قبل انجام داده باشند.

واقعیت دوم : همواره یک پچ تست بر روی مشتریان انجام دهید.

التهاب های پوستی

هنگامی که برای اولین بار بر روی مشتری جدیدی کار می کنید که سابقه التهاب های پوستی دارد، محصولات را به دقت انتخاب کرده و پچ تست را با قرار دادن مقدار کمی از هر محصول در قسمت های مختلف بالای کمر و پوشاندن آن با بانداژ انجام دهید. شما می توانید تست را بر روی قسمت های مختلفی از بخش های فوقانی کمر مشتری  انجام دهید. بعد از 24 تا 48 ساعت پوست را جهت بررسی هرگونه سرخی و قرمزی چک کنید. اگر همه ی تست ها منفی بودند مقادیر کوچکی از هر محصول را به مشتری بدهید تا بر روی صورت خود تست کند. پوست صورت اغلب حساستر از پوست کمر است. به مشتری بگویید که در هر بار یک محصول را امتحان کند و هر چند روز یک بار محصول دیگری را تست کند. به محظ اینکه واکنشی از پوست نشان داده شد ، تست را متوقف کنید.

واقعیت سوم : افرادی که پوست آنها واکنش های شدیدی نشان می دهد باید به یک متخصص پوست ارجاع داده شوند تا آزمایشات پیشرفته تری بر روی آنان انجام شود.

متخصصین پوست اغلب می توانند هر ماده حساس را به طور جداگانه از هم تفکیک کنند. بعد از این تست ، دکتر اغلب می تواند به شما بگوید که از کدام ماده دوری کنید. برای مثال مواد نگهدارنده محصول یا عطر های بخصوص ، که شما می توانید در لیست مواد موجود در محصول هنگام خرید به آنها دقت کنید.

واقعیت چهارم : پوست حساس می تواند به شدت با کاهش عملکرد ایمنی ، تحت تاثیر قرار بگیرد که منجر به افزایش نفوذ پذیری به آن میشود. پوست بسیار خشکی که لیپید آسیب دیده ای دارد ، به احتمال زیاد به محصولات موضعی واکنش نشان خواهد داد زیرا دارای انتهای عصب بسیار ضعیف است.

واقعیت پنجم : عطر یا راحیه یا اسانس اولین دلیل حساسیت های پوستی است.

مهم نیست که عطر یا بوی یک محصول طبیعی یا مصنوعی باشد. عطر ها می توانند شامل 600 ماده شیمیایی مجزا باشند. ترکیب این مواد شیمیایی با دستگاه ها و سیستم های تحویل در بدن، می تواند پتانسیل نفوذ به پوست را افزایش دهد و در نتیجه پتانسیل واکنش پوست را افزایش دهد. تقریبا 400 روغن ضروری که بیشتر آنها یا فاقد تست امنیت هستند و یا تست امنیت کمی دارند بدون احتساب  ترکیبات وجود دارد ، ماده های آلرژی زای رایحه یا بو شامل eugenol ، hydroxycitronellal ، cinnamic alcohol ، geraniol و ylang-ylang هستند.

واقعیت ششم : محصولات فاقد عطر و بو انتخاب بهتری برای کسانی هستند که دارای پوستی حساس می باشند. اگر شرکتی تصمیم بگیرد محصولاتش دارای رایحه باشد و حساسیت های پوستی ایجاد نکند باید بر روی تعداد زیادی از افراد با پوست های حساس آن را تست کند. این تست ها باید در آزمایشگاه های تستینگ مستقل ، تحت شرایط double_blind و تحت نظارت متخصصان پوست و متخصصان سم شناسی انجام شود.

واقعیت هفتم : مواد نگهدارنده یا کشنده میکروب ها، دومین عامل آلرژی و حساسیت های پوستی هستند.

در حالی که مواد نگهدارنده تقریبا در همه ی مواد آرایشی و بهداشتی و محصولات موضعی ضروری هستند، آنها یک عامل مهم در ایجاد التهاب ها و حساسیت های پوستی نیز می باشند. مواد نگهدارنده اغلب با آزاد سازی مقادیری از مواد سمی کار می کنند که میکرو ارگانیسم هایی که ممکن است در محصولات آرایشی و بهداشتی موجود باشند را از بین میبرند. برخی از این مواد نگه دارنده با آزاد سازی formaldehyde کار می کنند ، اگرچه این موضوع برای بسیاری بی ضرر و بدون خطر است ، اما برای آنهایی که پوستشان حساس به formaldehyde است التهاب آور است. از مواد نگه دارنده آلرژی زا می توان به موادی اشاره کرد که formaldehyde آزاد می کنند ، مثل imidazolidinyl urea ، diazolidinyl urea ، 2-bromo-2-nitropropane-1 ، 3-diol ، quaternium-15 و DMDM Hydantoin ، ترکیب هایی مثل Phenoxyethanol ، methylchloroisothiazolinone ، methylisothiazolinone نمونه هایی از مواد نگه دارنده هستند که formaldehyde آزاد نمی کنند و واکنش و حساسیت کمتری ایجاد می کنند.  اما حتی این مواد هم می توانند در بعضی از اجزاء واکنش های پوستی نشان دهند. تقریبا اغلب با یکی از مواد نگهدارنده ای که در بالا اشاره کردیم ترکیب می شوند تا تاثیر بهتری در برابر میکرو ارگانیسم های وسیع تر داشته باشند.

ما نمی توانیم به هیچ ماده نگه دارنده ای با انگشت، اشاره کرده و آن را “بد” خطاب کنیم. اما باید آگاهی داشته باشیم که اگرچه مواد نگه دارنده در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی ضروری هستند، در بعضی موارد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شوند. پاسخ این است که باید همه ی محصولات و مواد نگهدارنده خودتان را بدانید و آماده باشید تا هر لحظه به افرادی که حساسیت های پوستی به یک ماده نگهدارنده خاص دارند کمک کنید و جایگزین های بهتری به آنان معرفی کنید.

واقعیت هشتم : بعضی از surfactant ها مشخص شده که باعث التهاب ها یا سوزش های پوستی می شوند.

از surfactant ها ، هم به عنوان عامل فوم ساز ( شوینده ) در محصولات پاک کننده استفاده می شود و هم به عنوان emulsifier که باعث میشود emulision ها ثابت شوند و به حل شدن روغن در آب کمک می کند. یکی از surfactant هایی که بسیار بر روی آن تحقیق شده Sodium Lauryl Sulfate یا SLS است که استفاده آن در مواد شوینده صورت و بدن و شامپو ها بسیار رایج است. SLS نیز به عنوان یک ماده التهاب آور و یا ایجاد کننده حساسیت های ثبت شده است ، اما اثری بر روی پوست های غیر حساس ندارد.

واقعیت نهم : قرمزی و سرخی پوست علامتی از عملکرد سیستم دفاعی پوست است.

یعنی سیستم دفاعی پوست در برابر عاملی که باعث شده این حساسیت پوستی بوجود آید واکنش نشان داده است. این ممکن است به خاطر کم

التهاب های پوستی و پوست های حساس

شدن عملکرد دفاعی پوست ، از دست رفتن زیاد آب پوست یا ( TEWL ) و یا واکنش آلرژیک باشد. واکنش های التهابی می توانند بخاطر وجود pH های بسیار یا Surfactant های متمرکز و انبوه در یک نقطه و یا ماندن مواد بر روی پوست به مدت زیاد از حد مجاز ایجاد شوند. در این حالت خون به محدوده ای هجوم آورده که سیستم دفاعی نیز به آن قسمت می آید.

واقعیت دهم : تحقیقات حال حاضر به شدت بر این موضوع تاکید دارد که حساسیت ها و التهاب های پوستی مکرر باعث ویرانی خاصیت کشسانی پوست یا ( elasticity ) شده و پیری زودرس را سبب می شود.

این کشفیات اخیر نشان می دهد که التهاب های پوستی مکرر باعث ایجاد elastinase و collagenase می شوند که این ها می تواند باعث از بین رفتن کلاژن و الستین شود. بنابر این جلوگیری از بوجود آمدن این التهاب ها باعث جلوگیری از پیری زودرس می شود.

واقعیت یازدهم : قرار گرفتن در معرض گرما باعث بیشتر شدن جریان خون می شود که این موضوع خود باعث التهاب ها و یا واکنشهای پوستی را به همراه دارد. افرادی که دارای پوست حساسی هستند باید از گرما و مخصوصا از قرار گرفتن در معرض گرما به مدت طولانی دوری کنند. مثلا قرار گرفتن در معرض بخار به مدت طولانی. سعی کنید از یک اسپری خنک کننده لوکاس یا از مقداری چای خنک کننده مثل چای بابونه استفاده کنید.

واقعیت دوازدهم : دیگر اشکال تحریک پوست ممکن است باعث ایجاد یک واکنش پوستی مخصوصا در زمانی بشوند که بعد از یک ماده التهاب آور و آلرژی زای دیگر استفاده شوند. مثلا یک درمان از طریق گرما یا گرما درمانی بعد از یک روغن ماساژ عطر دار یا بو دار ممکن است یک واکنش پوستی را به همراه داشته باشد.

واقعیت سیزدهم : ماساژهای طولانی مدت ، سنگین و تحریک کننده نیز ممکن است منجر به التهاب های پوستی شوند. با پوستی که به آسانی سرخ می شود به آرامی برخورد کنید و ماساژ آن را بسیار نرم و آهسته انجام دهید. از ماساژ هایی که پوست را بسیار فشار می دهند و با لرزش و ضربه زدن انجام می شود، پرهیز کنید. اگر در همین حین از محصولات با عطر و اسانس زیاد هم استفاده شود ممکن است پوست واکنش های زیادی از خود نشان دهد. سعی کنید از مایعات بی بو و یا روغن های طبیعی سبک جهت ماساژ پوست استفاده کنید. احتمال ایجاد التهاب و واکنش های پوستی توسط روغن های طبیعی و معدنی بسیار بسیار کم است.

واقعیت چهاردهم : مشخص شده بعضی از مواد، حساسیت ها و واکنش های پوستی را کم می کنند.

بعضی از اینها شامل مواد شیمیایی به نام Polyphenol ها هستند که آنتی اکسیدانهایی بسیار قوی می باشند. مشخص شده که آنتی اکسیدان ها تاثیر چشم گیری بر روی elastosis دارند. چای سبز که به آرام بخشی معروف است حاوی مقدار زیادی polyphenol است. همچنین شیره هسته انگور که خاصیت آنتی اکسیدانی زیادی دارد و می تواند به عنوان یک عامل آرامش بخش باشد. از دیگر مواد ضد التهاب و واکنش های پوستی می تواند به bisabolol ، azulene ، dippotassium ، glycyrrhizinate ، شیرین بیان یا ریشه محک و شیره بابونه اشاره کرد.

واقعیت پانزدهم : درمان دیگری که التهاب های پوست را کم می کند استفاده از فشار های خنک کننده است. هر ابزار کمپرس و یا سرما درمانی در صورتی که بسیار خنک باشد نباید در تماس مستقیم با پوست باشد زیرا در این حالت نیز می تواند واکنش های پوستی ایجاد شود. از سرما درمانی بر روی یک گاز یا یک برگه کتان استفاده کنید تا پوست در معرض مستقیم سرما قرار نگیرد. بسیار موثر است که از این روش مخصوصا هنگامی که پوست شخصی در سالن زیبایی دچار التهاب می شود استفاده شود. هر ماده دیگری که روی پوست قرار گرفته را پاک کنید و از کمپرس های خنک کننده استفاده کنید.

واقعیت شانزدهم : هرچه مواد تشکیل دهنده یک محصول بیشتر باشد ریسک پیدایش التهاب های پوستی نیز بیشتر است.هنگامی که محصولی را به کسی معرفی می کنید که دارای پوست حساسی است سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که لیست مواد تشکیل دهنده آنها کوتاه باشد. هرچه مواد تشکیل دهنده محصول کمتر باشد ، پتانسیل واکنش های پوستی نیز کمتر است ( با در نظر گرفتن این موضوع که مواد تشکیل دهنده آلرژی زا نیستند ) ، بعضی از محصول هایی که برای پوست های حساس تولید می شوند محدودیت تعداد مواد تشکیل دهنده دارند.

واقعیت هفدهم : محصولاتی که اصلا کف نمی کنند یا کمتر کف می کنند بهترین انتخاب برای پوست های حساس هستند ، زیرا احتمال اینکه آنها به لیپید ها آسیب بزنند کم است و تقریبا فاقد surfactant ها هستد که باعث ایجاد التهاب های پوستی می شوند.

این روند با استفاده از یک تونر غیر الکلی و یک ضد آفتاب غیر التهابی و مرطوب کننده های بی بو و آرام قابل انجام است. مهم است که از محصول هایی استفاده کنید که تست های مربوط به حساسیت را در آزمایشگاه های غیر وابسته بر روی آنها انجام داده باشند. کرم ها و سرم های مبتنی بر لیپید اغلب بسیار مفید هستند زیرا باعث تقویت عملکرد طبیعی و ایمنی لیپید ها می شوند.

محصولاتی که خیلی ابتدایی هستند ( pH بالایی دارند ) یا خیلی اسیدی هستند ( pH پایینی دارند ) می توانند باعث سرخی پوست و التهاب ، واکنش های عصبی و در بعضی موارد کم کردن عملکرد دفاعی پوست شوند.

25 واقعیت در مورد التهاب های پوستی و پوست های حساس

واقعیت هجدهم : هر چیز طبیعی به معنی غیر آلرژی زا نیست.

در واقع ، در بسیاری از موارد حتی یک چیز طبیعی انتخاب مناسبی برای پوستی که مستعد حساسیت است ، به حساب نمی آید. هر بار که عصاره ی یک گیاه در یک محصول استفاده می شود ، تعداد مواد تشکیل دهنده یک محصول افزایش می یابد زیرا هر عصاره گیاه می تواند شامل هر تعداد ماده شیمیایی باشد. با مواد سنتز شده ، اجزای شیمیایی خالص هستند و تعداد اجزای تشکیل دهنده محدود می باشند.

واقعیت نوزدهم : Hypoallergic به معنی این است که احتمال بوجود آمدن حساسیت یا واکنش های پوستی بعد از استفاده از یک محصول بسیار کم است. به این معنی نیست که هیچ کسی به آن حساسیت نخواهد داشت. شرکت تولید کننده محصول، تلاش کرده که موادهای آلرژی زا و التهاب آور معروف و رایج را حذف کند و تست های مختلف برای واکنش های ممکن بر روی آن انجام شده است. حتی با وجود اینکه تست های لازم انجام شده ممکن است هنوز بعضی از افراد دچار مشکلاتی شوند.

واقعیت بیستم : تستهای حساسیت های پوستی متفاوتی وجود دارند. این تست ها باید توسط یک آزمایشگاه مستقل انجام شود که نتایج به صورت جانب دارانه نباشد. نوع اول یک تست حساسیت اصلی است که در آن یک تست پچ محصول ( product patch test ) بدون انسداد و معمولا به مدت 48 ساعت انجام شود و بعد توسط یک متخصص پوست معتبر به منظور حساسیت چک شود. این به عنوان یک مسئله ابتدایی در تست امنیت باید در نظر گرفته شود.

تست دوم که به آن Repeated Insult Patch Test ( RIPT ) گفته می شود : در این تست، پوست ، بار ها و بار ها با توقف های متعدد و کوتاه در بین تست ها به منظور تحریک واکنش های پوستی امتحان می شود. این مورد توسط بیشتر دانشمندان در نظر گرفته می شود و قابل اعتماد ترین تست برای محصولات است.

نوع دیگری از تست وجود دارد به نام تست پنل پوست حساس ( Sensitive Skin Panel ) ، که در این تست، افراد با پوست های حساس از محصولاتی استفاده می کنند که ارزیابی شده و به طور مکرر توسط یک متخصص پوست جهت بررسی تغییرات، تست می شوند. این یک تست مناسب برای محصولاتی است که برای پوست های بسیار حساس تولید شده اند. بنابراین می تواند متغیر های پیش بینی نشده زیادی داشته باشد و در نتیجه بسیار گران است.

 

واقعیت بیست و یکم  : pH های بسیار بالا و یا pH های بسیار پایین ممکن است التهاب ها و حساسیت های پوستی بوجود آورند.

محصولاتی که خیلی ابتدایی هستند ( pH بالایی دارند ) یا خیلی اسیدی هستند ( pH پایینی دارند ) می توانند باعث سرخی پوست و التهاب ، واکنش های عصبی و در بعضی موارد کم کردن عملکرد دفاعی پوست شوند. یک مثال ، محصول alpha hydroxyl acid ( AHA ) خواهد بود که pH بسیار کمی دارد. سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام کرده که محصولات مراقبت از پوست خانگی که از AHA استفاده می کنند pH ای دارند که کمتر از %3.5 نیست و غلظتی که بیشتر از 10% نیست. محصولات تهیه شده برای سالن های زیبایی که به منظور کاربرد های حرفه ای طراحی شده اند باید pH کمتر از 3.0% نداشته باشند و یا غلظتی بیشتر از 30% نداشته باشند.

واقعیت بیست و دوم : مواد موجود در ضد آفتاب، مخصوصا آن نوع هایی که اشعه UV را جذب می کنند می توانند عامل ایجاد حساسیت ها و التهاب های پوستی باشند.

اگر حساسیت هایی نسبت به ضد آفتاب دارید ، از ضد آفتابی استفاده کنید که یک عامل reflective یا منعکس کننده در آنها وجود دارد ، مثل zinc oxide یا titanium dioxide که احتمال بوجود آمدن حساسیت های پوستی در آنها بسیار کم است. استفاده از ترکیبی از عامل منعکس کننده و عامل جذب کننده ، پتانسیل بوجود آمدن حساسیت های پوستی را کم می کند و محصول زیبا و ظریف تری را فراهم می آورد. همانطور که عامل های منعکس کننده اگر به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند، می توانند سفیدی قابل ملاحظه ای به کرم یا لوسیون ببخشند.

واقعیت بیست و سوم : محدوده اطراف چشم دارای نازک ترین پوست در سراسر بدن است و اغلب بیشترین واکنش ها و حساسیت های پوستی می تواند در آن ناحیه ایجاد شود. اغلب درماتیت یا اگزمای اطراف چشم توسط رنگدانه ها ، عطر ها و یا مواد نگه دارنده ایجاد می شوند.

واقعیت بیست و چهارم : بیشترین محصولات آلرژی زا محصولات مربوط به زیبایی ناخن هستند.

این می تواند بر روی پوست صورت تاثیر بگذارد ، مخصوصا در ناحیه اطراف چشم ها هنگامی که با دست و یا ناخن صورت را لمس می کنید. التهاب های چشمی که به صورت ناگهانی اتفاق می افتند اغلب با رنگ کردن ناخن ها یا محصولات درمانی ناخن پیش می آیند. بسیاری از این التهاب ها مربوط به methacrylate ، formaldehyde و مشتقات آنهاست.

25 واقعیت در مورد التهاب های پوستی و پوست های حساس

واقعیت بیست و پنجم : یک متخصص زیبایی می تواند از بروز یک التهاب پوستی جلوگیری کند. قوانین عمومی برای پوست های حساس بسیار ساده و ابتدایی هستند :

از تحریک کننده ها ، عطر ها و اسانس ها ، الکل های خشک کننده دوری کنید. از گرما و ماساژهای تحریک کننده دوری کنید ، از محصولاتی استفاده کنید که آرام بخش بوده و دارای مواد تسکین دهنده مانند چای سبز ، بابونه ، azulene ، bisabolol و شیرین بیان یا ریشه محک باشند. از محصولات مراقبت از پوست خانگی بسیار ساده استفاده کنید. استفاده از تعداد محصولات متعدد و یا محصولاتی که تعداد مواد تشکیل دهنده آنها زیاد باشد ، می تواند شرایط را بسیار پیچیده کند. کمک به بیماران و افرادی که دارای پوست حساس هستند زمان و صبر زیادی می خواهد. اما آنها قدر دان تلاش و تخصص شما خواهند بود.

دیدگاهی در مورد “25 واقعیت در مورد التهاب های پوستی و پوست های حساس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *