دانستنی, زیبایی, زیبایی پوست

پپتید برای زیبایی پوست ، پپتاید یا پپتید چیست و چگونه به پوست کمک می کند ؟

نقش پپتید یا پپتاید برای زیبایی پوست

پپتید برای زیبایی پوست ، پپتاید یا پپتید چیست و چگونه به پوست کمک می کند ؟

با پپتایدها به طور کامل آشنا شوید

چرا پپتایدها برای بدن مفید هستند و چگونه آنها را به بدن برسانیم؟

حتما شما هم تا به حال شایعات زیادی پیرامون پپتایدها به عنوان مواد ضد پیری شنیده اید! ترکیباتی که موجب نرم شدن، ترمیم کردن و آب‎رسانی به پوست می‎شوند. اما آیا تا به حال فکر کرده ‎اید که پپتاید چیست و دقیقا چه اثری بر پوست شما می‎گذارد؟؟؟

مهم‎تر از این، آیا مصرف این ترکیبات به عنوان محصولات مراقبت از پوست، ارزش پرداخت هزینه های گزاف را دارد؟

پپتید برای زیبایی پوست ، پپتاید یا پپتید چیست و چگونه به پوست کمک می کند ؟

در اینجا برای شما آشکار خواهیم کرد که:

  • چه رازی در پشت عملکرد پپتایدهاست؟
  • اثر واقعی پپتایدها بر پوست ما چیست؟
  • چگونه پپتایدهای مورد نیاز بدن را دریافت کنیم؟
  • بهترین فرمول پپتاید-تزریقی برای مراقبت از پوست چیست؟

مفاهیم اولیه: پپتاید ها چه هستند و چه نقشی در بدن و یا پوست دارند؟

پیش از دانستن درمورد پپتاید باید با مفهوم آمینو اسید ها آشنا شویم.

پپتایدها از زنجیره‎ های اسید آمینه ‎ای تشکیل شده‎ اند که بلوک‎ های ساختمانی هستند و پروتئین‎ های بدن ما همچون کلاژن‎ های پوست را می‎سازند. پزشک متخصص پوست و نویسنده مشهور اهل نیویورک، دکتر ویتنی بو می‎گوید: ” بدون پروتئین‎ ها ما شاهد چروک‎ ها، شکنندگی ناخن ‎ها و خشکی و شکنندگی مو ها خواهیم بود. “

دکتر دین ماز رابینسون عضو موسسه پوست‎ شناسی مدرن در آمریکا (شهر وست‎ پورت) نیز می‎گوید: ” پپتاید ها به عنوان بلوک‎ های ساختمانی، نه تنها در ساختن کلاژن‎ های جدید بلکه در تشکیل فیبرهای الاستین نقش دارند. این فیبرها بلوک‎ های ساختمانی پوست ما هستند و موجب استحکام و انعطاف پذیری آن می‎شوند.”

پپتایدها علاوه بر اینکه در ساختار و عملکرد (عواملی از قبیل استحکام، بافت و ظاهر کلی) پوست نقش اساسی دارند، در تک تک سلول‎های انسان یافت شده و نقش مهمی در عملکردهای بدن، اغلب به عنوان پیام‎رسان زیستی ایفا می‎کنند.

دکتر رابینسون همچنین اظهار می‎کند که؛ “ما انسان‎ها همیشه و در همه حال به پپتایدها نیاز داریم. کمبود پپتاید عملکردهای بدن را مختل می‎نماید. پپتایدها هزاران نقش در بدن دارند؛ از تشکیل بلوک‎های ساختمانی آنزیم‎ها و هورمون‎ها گرفته تا تشکیل منبع انرژی.”

چگونه پپتایدها از پوست مراقبت می‎کنند؟

شاید این سوال برایتان پیش آید که اگر پپتایدها در بدن وجود دارند، چرا به پپتایدهای بیشتری نیاز داریم؟ پاسخ این سوال، براساس بررسی محققان، سالخوردگی یا پیری است. دکتر رابینسون می‎گوید: ما بعد از 30 سالگی، به ازای هر یکسال افزایش سن، یک درصد از باقی مانده کلاژن بدنمان را از دست می‎دهیم! همچنین کانال‎های ارتباطی که به طور طبیعی در پوستمان هستند نیز به مرور زمان کند می‎شوند (و منجر به پیری پوست می‎گردد).

اما مصرف زیاد پپتایدها بر روی پوست نیز الزاما منجر به جذب بیشتر آن‎ها در بدن نمی‎شود. براساس فرمایشات دکتر بو، نحوه عملکرد پپتایدها تا حدودی پیچیده است: “بدن شما پپتایدها را به عنوان سیگنال‎های نیاز به درمان تلقی می‎کند. این سیگنال‎ها به بدن می‎گویند که میزان بیشتری کلاژن برای مناطقی از بدن که احتیاج بیشتری به کلاژن دارند را تولید کند. به طور مثال اگر شما دچار آسیبی در قوزک پایتان شده‎اید، این پپتایدها به بدن شما سیگنال‎ می‎دهند که فرآیند بهبود را در ناحیه مفصل‎ ها متمرکز کند. و یا اگر پوست شما دچار پیری زودرس شده است، پپتایدهای مذکور به پوست سیگنال می‎دهند که تولید کلاژن و حتی هیالورونیک اسید را افزایش داده و پوست شما را ترمیم و سالم کند. وقتی شما مواد پپتایدی را در قالب آب‎رسان یا سرم‎ بر روی پوستتان مصرف می‎کنید، پوست شما گمان می‎کند که دچار آسیب یا زخم شده‎ است و فرآیند افزایش تولید کلاژن را فعال می‎کند.”

بنابراین در روند مراقبت از پوست، همه پپتایدها به طور یکسان عمل نمی‎کنند. دکتر رابینسون بیان می‎کند که “اگرچه صدها نوع پپتاید وجود دارد اما فقط پپتاید های خاصی هستند که بر روی پوست اثر می‎گذارند. به طور مثال، پپتایدهای نگهدارنده، وظیفه انتقال ذرات معدنی به  پوست را با هدف افزایش کلاژن دارند. این در حالی است که پپتایدهای باز دارنده آنزیم‎ها، روند شکست کلاژن‎های طبیعی پوست را کند می‎کنند. پپتایدهای سیگنال نیز با ارسال پیام‎هایی به قسمت‎های مختلف پوست منجر به افزایش کلاژن، الاستین و سایر پروتئین‎ها می‎شوند. هچنین پپتایدهای نئوروترنسمیتر که به عنوان ترکیبات “مشابه بوتاکس” شناخته می‎شوند، با ممانعت از ترشح مواد شیمیایی که باعث انقباض و خط افتادن پوست می‎شوند، چروک‎ها را هموار می‎نماید.

چگونه پپتاید بیشتری دریافت کنیم (به بدن برسانیم)؟

دکتر بو راه  بهبود وضعیت پوست را دریافت پپتاید با مصرف محصولات مراقبتی پوست می‎داند. او همچنین بر اهمیت توجه به فرمولاسیون این محصولات، پایداری ترکیبات و توانایی آن‎ها در نفوذ به پوست تاکید می‎کند. بنابراین در این زمان، مشورت با یک متخصص پوست می‎تواند مفید باشد.

پیدا کردن نوع درست محصول ممکن است راه درازی را پیش پای شما بگذارد. برای مثال، دکتر رابینسون پیشنهاد می‎کند که به جای انتخاب یک پاک کننده سرشار از پپتاید، به سراغ محصولاتی بروید که به راحتی پوست را کاملا شسته و تخلیه نمی‎کنند، ترکیباتی مثل آب‎رسان‎ ها (مرطوب کننده‎ ها)، کرم دور چشم یا سرم‎ها. او همچنین انتخاب محصولاتی با پپتایدهای مسی را توصیه می‎کند. این ترکیبات نه تنها باعث تولید کلاژن شده بلکه منجر به نگهداری و پایداری کلاژن تولیدی می‎شود. او همچنین جستجو برای محصولات دارای ترکیبی از نیاسینامید، ویتامین C وآنتی اکسیدانت‎ها به همراه پپتایدها را توصیه می‎نماید. یکی از محصولات پیشنهادی ایشان کرم ضد چروک و جوان کننده و کلاژن ساز آمینو پپتاید فور اور بلوم است.

کرم ضد چروک فور اور بلوم ، بهترین کرم ضد چروک

دکتر رابینسون به شما پیشنهاد می‎کند که پس از یافتن کرم یا سرم مناسب پوستتان، دو بار در روز آن را به صورت لایه‎ ای زیر مواد آرایشی و یا ضدآفتاب مصرف نمایید.

علاوه بر محصولات موضعی، غذاهای غنی از کلاژن مثل آبگوشت (خوراک یا سوپ!) استخوان و یا اضافه کردن مکمل قابل اطمینان کلاژن به رژیم غذاییتان نیز می‎تواند اثرات قابل توجهی روی پوست شما بگذارد.

پپتید برای زیبایی پوست ، پپتاید یا پپتید چیست و چگونه به پوست کمک می کند ؟

1 نظر در “پپتید برای زیبایی پوست ، پپتاید یا پپتید چیست و چگونه به پوست کمک می کند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *