انواع ویتامین, تغذیه سالم, خواص مواد غذایی, زیبایی پوست

ویتامین های مورد نیاز پوست

ویتامین های مورد نیاز پوست

بررسی انواع ویتامین‎ های مورد نیاز پوست

ویتامین های مورد نیاز پوست

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار کمی برای عملکرد طبیعی پوست مورد نیاز هستند و باید در رژیم غذایی نیز گنجانده شوند. ویتامین‎های پوست، از اجزاء فعال در محصولات مراقبت از پوست هستند و برای بهبود ظاهر پوست طراحی شده‎اند. علت اصلی استفاده از ویتامین‎ها در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی ، اثرات مفید آن‎ها در درمان طیف گسترده‎ای از مشکلات پوستی است. استفاده از ویتامین‎ها، به فرمولاسیون دقیق نیاز دارد، زیرا ممکن است در اثر فرآیندهای شیمیایی همچون غیر فعالی، تحت تاثیر نور یا اکسیداسیون زودرس، اثر خود را از دست بدهند!

ویتامین A

ویتامین های مورد نیاز پوست

انواع مختلفی از ویتامین‎های مورد نیاز برای مراقبت از پوست در محصولات آرایشی استفاده می‎شوند. محبوب‎ترین آن‎ها رنتیل استرها، رنتینول و رتینالدهید هستند. ویتامین A با سرطان مبارزه می‎کند، چین و چروک‎ها را کاهش می‎دهد، جریان خون را افزایش می‎دهد و ضد پیری است. از طریق واکنش‎های آنزیمی درون زا، همه این مواد به اسید ترانس رتینوئیک، یعنی شکل فعال ویتامین A در پوست تبدیل می‎شوند. برای راه‎اندازی برخی واکنش‎ها در پوست، رتینوئیدها، عمل سایر اجزای بافت را مهار می‎نمایند. رتینوئیدها همچنین می‎توانند مانع از تولید کلاژناز شوند و یا تولید یک ماده زمینه‎ای در اپیدرم را تحریک کنند. با این حال تحمل پوست به رتینول بیشتر از اسید ترانس رتینوئیک است. از آنجا که رتینوئیدها نسبتاً قوی هستند، دوزهای موضعی کمتر از 1٪ می‎توانند اثرات قابل توجهی داشته باشند.

ویتامین B

سه نوع اصلی ویتامین B وجود دارد که در بین سایر ویتامین‎ها، به عنوان محصولات مراقبت از پوست معرفی می‎شوند؛ استرهای نیکوتین، نیاسینامید و اسید نیکوتین. ویتامین B به عنوان پیشساز خانواده‎ای از کو فاکتورهای آنزیمی درون زا عمل می‎کند.

نقش ویتامینB  می‎تواند ایجاد تنوع اثرات بالینی برای موادی مانند نیاسین آمید باشد. نیاسین آمید با هدف قرار دادن محتوای تری گلیسیریدها و اسیدهای چرب، از تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) ممانعت می‎کند. این مسئله می‎تواند در بهبود بافت پوست و کاهش اندازه منافذ آن نقش داشته باشد. نیاسینامید با سرعت بخشیدن به تولید اپیدرم در پروتئین‎های لایه پوستی و پیش سازهای آن‎ها، باعث ارتقاء عملکرد آن‎ها در زمان از دست رفتن رطوبت در لایه‎های پوست (بیماری ترنس اپیدرمال) می‎گردد. این عمل همچنین باعث افزایش مقاومت پوست در برابر آسیب‎های محیطی شده و منجر به کاهش تحریک‎ پذیری، قرمزی و التهاب پوست می‎شود. التهاب نیز از نشانه‎های پیری پوست است و اثر ضد پیری نیاسینامید، نقش موثری در بهبود آن دارد. نیاسینامید همچنین تولید کلاژن را افزایش می‎دهد و به برطرف کردن چین و چروک پوست کمک می‎نماید.

ویتامین C

ویتامین های مورد نیاز پوست ، ویتامین سی C

ویتامین C، یکی از ویتامین‎های شناخته شده و موثر بر پوست است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‎کند و از آن به عنوان یک نرم کننده پوست استفاده می‎شود. همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی شناخته شده است، زیرا باعث کاهش اریتما یا قرمزی پوست پس از استفاده از لیزر در عمل جراحی می‎شود. مطالعات بسیاری پیرامون اثرات ضد پیری اسید اسکوربیک مانند کاهش اکسیداسیون UVA و کاهش پارامترهای ظاهری ناشی از پیری پوست صورت گرفته است. به طور کلی، چالش‎ اصلی درمورد ترکیبات ویتامین سی ، ثبات آنهاست. این امر، به خصوص بیشتر درمورد اسید اسکوربیک صدق می‎کنند. علیرغم تمام این رویکردها پیرامون آسکوربات، پایداری، همچنان یک چالش است و برخی از این رویکردها می تواند منجر به اثرات نامطلوب پوستی همچون خارش و سوزش شود.

ویتامین E

ویتامین های مورد نیاز پوست ، ویتامین ای E

ویتامین E، یکی از ویتامین‎های مهم پوست است که به عنوان توکوفرول شناخته شده و یک آنتی اکسیدان محسوب می‎شود. شکل فعال ویتامین E، توکوفرول آزاد است، بنابراین استفاده موضعی از استرهایی مانند توکوفرول استات، برای آزاد کردن ویتامین O (مایعی متشکل از اکسیژن) یا داشتن فعالیت حداکثری در پوست، به هیدرولیز آنزیمی نیاز دارد. ویتامین E، به دلیل داشتن بخش محلول در چربی در ساختارش، در محیط‎های غنی از چربی حضور دارد.

اگرچه ویتامین E، در گذشته اغلب به عنوان یک ماده نگهدارنده در فرمولاسیون محصولاتی با دوزهای موضعی نسبتاً زیاد استفاده میشد، اما امروزه می دانیم که در جلوگیری از آسیب اکسیداتیو پوست مانند جلوگیری از آسیب حاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش، بسیار مؤثر است.

سایر ویتامین‎های مورد نیاز پوست

ویتامین D

ترکیبات متنوعی از ویتامین D وجود دارد. دهیدروکلسترول به عنوان ماده‎ی مورد استفاده در محصولات آرایشی، با قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش، قابلیت تبدیل به فرم فعال ویتامین D را دارد. پژوهش‎ها نشان داده است که از جمله اثراتی که ترکیبات ویتامین D بر رشد و تمایز لایه اپیدرمی پوست می‎گذارد، کاهش آسیب‎های ناشی از پیری پوست در اثر نور آفتاب است.

ویتامین K

انواع مختلفی از ویتامین K مانند فیلوکوئینون و منوکینون وجود دارد. عملکرد ترکیبات ویتامین K منجر به لخته شدن موثر خون می‎شود. همچنین محققان حدس می‎زنند که این ویتامین ممکن است در برطرف کردن کبودی‎های پوست و سایر مشکلات پوستی همچون حلقه‎های تیره زیر چشم نقش داشته باشد، اما این مسئله، تاکنون به اثبات نرسیده است. درمورد برخی از ترکیبات ویتامین K نیز، نگرانی‎های پیرامون داشتن ثبات اکسیداتیو وجود دارد.

ویتامین های مورد نیاز پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *