زیبایی پوست

لایه برداری پوست صورت

لایه برداری پوست صورت

راه های درمانی زیاد و متعددی برای لایه برداری وجود دارند. از درمان با استفاده از قلم مو و آنزیم سبک گرفته تا لایه برداری هایی با انجام عمل جراحی قوی که توسط متخصصان پوست و جراحان پلاستیک انجام می شود. در این مقاله درباره انواع مختلف لایه برداری بحث می کنیم.

روند لایه برداری می تواند در درجات مختلف صورت گیرد.  از کرم های مالشی ( Scrub ) گرفته تا کرم های سالیسیلیک تا لایه برداری فنول در سطح جراحی. برای حل کردن و درمان انواع مشکلات زیبایی و پزشکی می توان از برداشت و پاک کردن لایه های سلولی از سطح پوست استفاده کرد.

دامنه فعالیت متخصص زیبایی فقط باید ناحیه اپیدرمیس سطحی باشد. مهم است بدانید که یک متخصص زیبایی نباید درمان هایی انجام دهد که مربوط به لایه های زنده پوست است. این نوع لایه برداری ، لایه برداری پزشکی است ، و مربوط به زمینه فعالیت های یک متخصص پوست یا جراح پوست است. برداشت و حذف سلول های مرده پوست بوسیله ابزارهای شیمیایی، لایه برداری شیمیایی یا لایه برداری زیبایی است. از نظر واژه شناسی و معنای کلمه به درمان هایی که توسط متخصصین حوزه زیبایی انجام می شود بهتر است Exfoliation گفته شود ، نه Peels

لایه برداری سطحی :

لایه برداری پوست صورت

به طور کلی ، دو نوع لایه برداری وجود دارند، لایه برداری مکانیکی که از راه و روش هایی با انجام تماس فیزیکی برای خراشیدن و برداشت لایه های پوست استفاده می کند ، خراشیدن یا لایه برداری دانه ای ( Granular Scrubs ) از قبیل خراشیدن با عسل یا بادام، آماده سازی با گرانول پلی اتیلن  یا دانه های جوجوبا ، و استفاده از یک ماشین brushing یا microdermabrasion با کریستال های آلومینیوم اکساید.

 هنگامی که گرانول های این محصولات یا موهای این ماشین  brushing  با سلوی های کرنئوم روی سطح پوست تماس پیدا می کنند ، حرکت محصول یا بروس زدن ( brush ) بر روی پوست ، سلول ها را به طور دقیق از روی کورنئوم پاک می کنند.

نوع دوم لایه برداری شیمیایی است که با استفاده از محصولات یا کرم هایی انجام می شود که دارای مواد اولیه AHA و BHA هستند.

بعضی از شرکت های مراقبت از پوست ، brushing یا بروس زنی را به عنوان بخش استانداردی در سالن زیبایی خود در نظر می گیرند.

لایه برداری پوست صورت

ماشین Brushing بر روی لایه ای از پاک کننده یا مرطوب کننده پوست استفاده می شود تا به تماس غیر مستقیم با پوست کمک کند.

 پوست باید به طور کامل تمیز ، روشن باشد و قبل از استفاده از ماشینBrushing  ، بخار دیده باشد.  استفاده از یک مایع رطوبت دهنده غیر جوش زا ، قبل از بخار دهی پوست به مرطوب کردن سلول های خشک پوست و همچنین به احیای سلول های تضعیف شده و مرده سطح پوست کمک می کنند. این باعث می شود تا عمل پاکسازی سلول های مرده پوست با سهولت بیشتری انجام گیرد و در نتیجه ، می توان فشار کمتری استفاده کرد. حذف و پاک سازی سلول های سطح پوست ، باعث می شود تا به سلول های پوست به صورت های زیر کمک شود :

1 – این روند باعث حذف توده های ساخته شده و غیر هم سطح از سلول های مرده پوست می شود. بنابراین پوست صاف تر به نظر می آید.

2- باعث حذف و پاک سازی سلول های مرده و دبریز ( Debris) یا ذرات پوست از منافذ پوست می شود تا جداسازی و دیگر درمان های منافذ بسته پوست به راحتی صورت گیرد.

3- هنگامی که لایه سلول های مرده پوست حذف شد ، سلول های لایه های پایینی پوست بسیار سریعتر به سمت سطح پوست حرکت می کنند و در نتیجه به رطوبت سطح پوست کمک می کند.

4- هنگامی که سلول های مرده و تیره پوست که حاوی رنگدانه هستند و کراتین های بد رنگ پاک می شوند، رنگ پوست بهبود پیدا می کند.

5- به خاطر چرخش و گردش سلولی ، اپیدرمیس، سدهای لیپیدی بیشتری تولید می کند. بنابراین هیدراتاسیون بهتر انجام شده و حساسیت کاهش می باشد.

6- درمان مکانیکی جریان خون به سمت سطح پوست را تحریک می کند.

7- پاکسازی و حذف توده های سلول های مرده از روی پوست، باعث می شود تا مرطوب کننده ها بهتر جذب پوست شوند، و دیگر درمان ها و مواد درمانی دقیقا به اپیدرمیس برسند.

همه ی این مزیت ها و منافع ، عموما به صاف شدن سطح پوست کمک می کنند که باعث می شود به کار بردن مواد آرایشی و بهداشتی با سهولت بیشتری انجام شود. اما در نهایت سلول های مرده پوست دوباره بر روی سطح پوست از نو شکل می گیرند ، از این رو ، این روند فقط یک تغییر ظاهری موقت بر روی پوست ایجاد می کند. استفاده منظم از لایه بردارهای مکانیکی از قبیل Granular Scrubs یا Alpha Hydroxy Acid (AHA) در خانه باعث می شود تا این ظاهر حفظ شود. برای پوست های نرمال تا خشک توصیه می شود که از Granular Scrub به تعداد دو یا سه بار در هفته استفاده شود.

جوانب احتیاط برای درمان های مکانیکی

درمان مکانیکی در یک سری از شرایط ها مناسب نمی باشد. از ماشین های Brushing و Microdermabrasion یا هر تکنیک خراش و لایه برداری مکانیکی پوست دیگری با توجه به شرایط مختلف و انواع گونه های پوست که در زیر آورده شده استفاده نکنید.

  • برای پوست هایی که رگ های ریز و سرخ شده ای روی آنها وجود دارد ( Couperose ) یا telangiectatic . رگ های خونی بر روی این نوع پوست ها بسیار شکننده هستند و نباید در معرض Brushing یا درمان های دیگر ساکشن قرار گیرد.

لایه برداری پوست صورت

  • پوست های حساس و شکننده ای که به راحتی سرخ می شوند ، اپیدرمیس این نوع پوست ها در مقابل دیگر انواع پوست بسیار نازک تر است. درمان های Brushing یا ساییدن پوست ممکن است این نوع پوست را به راحتی سرخ کرده و تحریک کند. ( irritate )
  • پوست های پیر تر که نازک هستند و به راحتی کبود می شوند.
  • پوستی که در اثر نور آفتاب به شدت سوخته باشد. این نوع پوست ها اغلب دارای مویرگ های متورم و پخش شده و سرخی هستند.
  • پوستی که توسط هر نوع داروی درمانی کراتولیتیک ( Keratolytic ) تحت درمان پزشکی باشد ، مثل داروهایی از قبیل tretinoin ، ( Retinoic Acid یا Retin-A ) ، آزلیک اسید ، آداپالن ( Differin ® ) ، Alpha Hydroxy Acid یا Fluorouracil
  • پوست های مستعد جوش و آکنه ، مخصوصا آن دسته از پوست هایی که دارای آکنه های متورم ، جوش های نوک تیز ( Papules ) و جوش های چرکین ( Pustules ) هستند.
  • بیمارانی که Isotretinoin ( Accutane ® ) مصرف می کنند. Microdermabrasion بعد از استفاده از Isotretinoin به مدت یک سال نباید مورد استفاده قرار گیرد.
  • هر نوع پوستی که سرخ ، نازک ، ملتهب ، یا خیلی حساس باشد.
  • پوستی که سابقه ملتهب شدن به آسانی داشته باشد.

دیگر تکنیک های لایه برداری مکانیکی

به عنوان جایگزینی برای ماشین Brushing ، متخصصین زیبایی ، ممکن است استفاده از  Granular Scrub یا لایه برداری دانه ای را انتخاب کنند. از قبیل Scrub یا مالش دادن با عسل یا بادام بعد از بخار دهی. ساییدن را با نوک انگشتانتان انجام دهید و صورت خود را با ماساژ دادن به سمت بالا و بیرون و دورانی مالش دهید. عمل مالش یا سایش پوست را به مدت بیش از یک یا دو دقیقه انجام ندهید. مراقب باشید تا پوست را به آرامی فشار دهید. برای پوست های نازک تر ، شما می توانید Scrub را قبل از اعمال با یک پاک کننده و یا مرطوب کننده رقیق کنید. این رقیق سازی باعث می شود تا یک فاصله یا بافر بین سطح پوست و Scrub وجود داشته باشد که این موضوع جلوی التهاب های پوستی را می گیرد و باعث می شود تا مواد آرایشی و بهداشتی به آسانی از پوست پاک شوند.

برای پوست های چرب تر، شما می توانید  Granular Scrub را که از دانه های پلی اتیلن یا گرانول مرغوب ساخته شده استفاده کنید. این آماده سازی ها  اغلب حاوی مقدار کمی گوگرد ( Sulfur ) یا سالیسیلیک اسید ( Salicylic Acid ) به عنوان لایه برداری های شیمیایی اضافی، هستند. این Scrub ها ، اغلب برای پوست های مشکل دار در برابر چربی بسیار عالی هستند و به حذف سلول های مرده روی سطح پوست و دیگر باقی مانده ها کمک می کنند. این باعث می شود تا لایه برداری راحت تر صورت گیرد.

یکی از آخرین تکنیک های مورد استفاده در لایه برداری مکانیکی ، تکنیکی معروف به Microdermabrasion است. این روند با به کار گیری اسپری فشار در مجاورت کریستال های آلومینیوم اوکساید ( corundum ) ، توسط یک ابزار ( Aparatus ) محفظه بسته انجام می شود.

کریستال ها بعد از برخورد با پوست و لایه برداری سلول های مرده توسط یک ماشین خلاء که به همان ابزار متصل است، برداشته می شوند. این تکنیک باید به صورت عملی ، تحت نظارت یک متخصص در این زمینه یاد گرفته شود.

Microdermabrasion برای درمان علائم پیری روی پوست صورت به کار برده می شود ، مشابه آن دسته از درمان هایی که توسط یک محصول AHA و لایه برداری های سالن انجام می شود.

Microdermabrasion مورد علاقه بسیاری از متخصصین زیبایی و آرایشگران است، زیرا نتایج بهبودی بافت های پوست در آن بسیار زود قابل مشهود است. Microdermabrasion باید با مراقبت های زیادی انجام شود، مخصوصا در افرادی که بسیار پوستشان مستعد لک یا Hyperpigmentation است. استفاده بیش از حد می تواند منجر به بروز تورم هایی شود که در نتیجه افرایش لک های صورت در بعضی از اشخاص را در پی خواهد داشت.

اگرچه درمان های مبتنی بر Alpha Hydroxy ، به نظر می رسد که خیلی زود منجر به بهبودی بافت های پوست می شود، بهبودی های درازمدت و یا دائمی در میزان رطوبت پوست، محتویات لیپید و عملکرد دفاعی پوست با استفاده روزانه از AHA ها صورت می گیرد ، که با استفاده از Microdermabrasion اتفاق نمی افتد. Microdermabrasion نباید با درمان های Alpha Hydroxy انجام گیرد، مگر اینکه هر دو روش درمانی به صورت های کاملا جداگانه و به خوبی انجام شوند.انجام هر دوی این روش های درمانی در یک جلسه ، حتما تورم و التهاب های پوستی ناخواسته را در پی خواهد داشت. بسیاری از متخصصین حوزه زیبایی، توصیه می کنند که مشتریان از محصولات خانگی AHA حداقل به مدت دو هفته بعد از درمان به روش Microdermabrasion استفاده نکنند.

مراقبت های خانگی با استفاده از لایه برداری مکانیکی

برای افرادی با پوست های خشک تا نرمال، پیشنهاد می شود که از یک ساییدن یا Scrub سبک مثل سایش با بادام یا عسل به تعداد 2 یا 3 بار در هفته انجام شود. باید سایش را بعد از پاک کردن پوست توسط یک شیر پاک کن انجام دهید. عمل سایش را به آرامی انجام دهید. سایش های خانگی ، نباید برای پوست های خیلی نازک انجام شود، یا پوست هایی که تحت درمان هایی قرار دارد که قبلا توضیح داده شد.

برای پوست های مشکل دار و چرب، Granular Scrub یا لایه برداری دانه ای پیشنهاد می شود که به تعداد یک یا دوبار در روز صورت گیرد. البته این به نوع پوست و موارد منع مصرف که قبلا راجع به آنها بحث کردیم بستگی دارد، همچنین به اینکه چه داروها یا درمان های زیبایی دیگری برای درمان این نوع پوست در حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرد. لایه برداری و برداشت سلول های مرده پوست، معمولا برای درمان مشکلات پوست های چرب یا پوست های با منافذ بسته بسیار مفید است.

معالجه های لایه برداری سالن ها

لایه برداری در سالن های بهداشتی ، در واقع نوعی از لایه برداری شیمیایی هستند ، ولی خیلی آرام انجام می شوند، این نوع درمان ها زمانی مناسب هستند که لایه برداری مکانیکی مناسب نیست. این نوع درمان با استفاده از آنزیم ها صورت می گیرد، مخصوصا آنزیمهایی پروتئولیتیک.

پروتئولیتیک یعنی ” حل کننده پروتئین ” یا Protein Dissolving . آنزیم های موجود در محصول، کراتین موجود در سلول های مرده روی سطح پوست را را نابود کرده و از بین می برند. گاهی اوقات به این روش ها لایه برداری آنزیمی یا درمان های آنزیمی گفته می شود. یک آنزیمی که معمولا در این نوع درمان ها مورد استفاده قرار میگیرد، پاپئین ( Papain ) است که از میوه ای به نام Papaya گرفته می شود. از پاپئین به عنوان یک ترد کننده گوشت نیز استفاده می شود ، زیرا قابلیت حل پروتئین و نرم کردن بافت های گوشت را دارد. در اروپا با این نوع درمان laysing یا Lysis گفته می شود. یک آنزیم بیولیژیکی دیگری که اغلب مورد استفاده قرار میگیرد ، Pancreatin است که از محصولات و مشتقات گوشت گاو گرفته می شود.

سه نوع لایه برداری مبتنی بر آنزیم Proteolytic وجود دارند، یک مورد ، کرمی است که بعد از بخار دهی و آماده سازی بر روی پوست صورت اعمال می شود.

لایه برداری پوست صورت

این کرم حاوی یک آنزیم به همراه یک پارافین است که یک لایه پوست سفت و سخت شده را خشک می کند و شکل می دهد. این کرم ظرف مدت تقریبا 10 دقیقه خشک می شود و بعد با استفاده از ماساژ از روی پوست پاک می شود. درمانهایی از این نوع را گاها، درمان های گیاهی یا لایه برداری گیاهی یا Gommages میگویند.

این نوع درمان درواقع ترکیبی از لایه برداری آنزیمی و مکانیکی است، عمل rolling باعث ایجاد اصطحکاک شده و سلول های مرده را به طور فیزیکی پاک می کند. پوسته ها و ورقه هایی که از پوست جدا می شوند ، سلول های مرده نیستند ، بلکه پارافین خشک شده هستند. سلول های مرده بدون میکروسکوپ قابل مشاهده نیستند. همچنین اینها نیز می توانند برای پوست های حساس که قبلا گفته شد التهاب آور باشند.

دومین و احتمالا نوع محبوب تر از درمان آنزیمی توسط یک پودر آنزیمی صورت میگیرد که دقیقا قبل از اعمال باید با آب گرم ترکیب شود. این درمان در زمان اعمال نرم باقی می ماند و خشک نمی شود و به راحتی از روی پوست پاک می شود ، زیرا نرم و مرطوب است. این نوع درمان آنزیمی، عموما یک لایه برداری یکنواخت تری از سلول های جمع شده روی پوست انجام می دهد و کمک می کند تا انتهای فولیکول( Follicle Endings ) ، به راحتی بسط پیدا کند که عمل لایه برداری را بسیار ساده تر می کند. ساییدن و Brushing پوست صورت می تواند باعث از دست دادن مقداری از سلول ها شود ، در حالی که ، این نوع درمان آنزیمی، به طور یکنواخت بر روی سطح پوست کار می کند. لایه برداری های آنزیمی ، اغلب در قدرت ها و شدت های متفاوتی وجود دارند و برای شرایط های زیر مناسب می باشد :

  • پوست چرب و روغنی با منافذ بسته با کمدون های باز و بسته و دارای جوش ها و آکنه های کوچک.
  • پوست خشک یا پوستی که آب از دست داده ( Dehydrated Skin ) که توده های سلولی بر روی آن شکل گرفته و دارای سطح خشک و سفت است و پوسته پوسته می شود.
  • پوست بی رنگ و مرده ، این نوع پوست ، دارای توده های عظیمی از سلول های مرده بر روی پوست است که تقریبا رنگ خاکستری روشن بر روی پوست تولید می کند.
  • پوستی که دارای میلیا ( Milia ) است. مشابه تصویر زیر :

لایه برداری پوست صورت

  • افرادی که تمایل دارند ، ظاهر پوست صافتری داشته باشند و سطح پوست آنها یکنواخت باشد تا بتوانند از مواد آرایشی بهداشتی بر روی آن استفاده کنند.

 نوع سوم لایه برداری آنزیمی ، استفاده از لایه برداری آنزیمی میوه ای است که به طور اصلی به لایه برداری Pumpkin ( کدو تنبل )  معروف است. این نوع لایه بردار ها از آنزیم های میوه ساخته می شوند و اغلب حاوی AHA میوه هستند (  در درجه اول اسید لاکتیک )  ، لایه بردار های میوه ای با طعم های متفاوتی موجودند که معمولا بوی همان میوه را می دهند. در درمان پوست صورت از اینها به عنوان فاز لایه برداری درمان استفاده می شود و اغلب به شکل کرم و آماده وجود دارند. درمان های آنزیمی ، معمولا به گونه ای سبک هستند که می توان آنها را طی یک برنامه منظم مثلا دو هفته یک بار انجام داد، اگر چه بیشتر افراد با درمان منظم ماهیانه صورت خود این عمل را هم انجام می دهند. بیشتر اشخاص به محض استفاده از آنزیم برای اولین بار نرمی پوست خود را احساس می کنند، زیرا درمان آنزیمی ، به آرامی منافذ بسته پوست را باز می کند، که این عمل لایه برداری را راحت تر می کند. افراد مشاهده می کنند که جدا سازی به راحتی انجام می شود و برای جدا سازی به فشار کمتری نیاز است.

لایه برداری شیمیایی یا لایه بردارهای AHA و BHA

لایه بردار های AHA و  BHA قهرمانان گمنام دنیای مراقبت از پوست هستند. هنگامی که بخواهید با علائم پیری مبارزه کنید، یا پوست غیر همسطح را صاف کنید ، یا بی رنگی پوست یا جوش های پوست را کم کنید ، این مواد در پشت تمام لایه بردارها به نحوی عمل می کنند تا همه ی درخشندگی پوست که پنهان بوده را آشکار کنند و از واژه های اسید در عبارتشان اصلا ترسی نداشته باشید. AHA ها و BHA ها درواقع می توانند بسیار نرم تر و مناسب تر از قلم های پاک کننده (Cleansing Brush) با پوست شما برخورد کنند… در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه؟!

لایه برداری چگونه عمل می کند ؟

پوست شما روزانه میلیون ها سلول از خود بیرون می ریزد ! اما این بیرون ریختن می تواند یکنواختی خود را به خاطر اثرات ناشی از آسیب های نور آفتاب، ژنتیک و یا اختلال های پوستی دیگر، از دست داده و متوقف شود. نتایجی که خیلی جالب نیستند و نباید در مورد آنها اشتباهی صورت گیرد : پوست بی رنگ، خشک و یا پوسته پوسته شده و دارای منافذ خیلی باز ،پوست دارای جوش های سر سیاه،  دانه های سفید ( milia ) ، چروک ، پوست سست و پوست نا هموار.

هنگامی که شما در نهایت از توده های سلولی شکل گرفته روی پوستتان راحت شدید، شما می توانید ذرات را از روی پوست پاک کرده و منافذ پوست را باز کنید. جوش ها را متوقف کنید و چین و چروک ها را صاف کرده و رنگ پوست را به حالت قبلی خود برگردانید  و این زمانی اتفاق می افتد که لابه بردار های AHA ( از قبیل اسید های گلیکولیک و اسید لاکتیک ) و BHA ( همچنین معرف به اسید سالیسیلیک ) شروع به ایفای نقش می کنند.

تفاوت بین لایه بردار های AHA و BHA :

هنگامی که به درستی فرموله شوند، AHA و BHA وجه اشتراک زیادی در پتانسیل بهبود Hydration ( رطوبت پوست ) ، کم کردن چین و چروک ها ، تحریک تولید کلاژن و محکم سازی پوست دارند. همچنین هر دو آنها رنگ بهم ریخته پوست بر اثر قرار گیری در معرض نور آفتاب را درست می کنند و اثرات به جا مانده از جوش های از بین رفته بر روی پوست صورت را کم می کنند.

اما ، هر کدام از این دو، کیفیت منحصر به فردی را دارند که قبل از استفاده ممکن است بخواهید آنها را در نظر بگیرید :

AHA ها ترجیح داده می شود برای افرادی استفاده شود که نگرانی آنها آسیب های ناشی از نور آفتاب است،  زیرا AHA ها به طور عمده، لایه های بالایی پوست را لایه برداری می کنند.

BHA برای درمان صورت های مستعد آکنه ، جوش های سر سیاه، منافذ بسیار باز پوست و میلیا ( Milia ) به خاطر قدرت نفوذ به منافذ پر شده از چربی ایده آل است.

BHA قابلیت ضد التهابی و ضد باکتریال دارد. این دو دلیل BHA است که باعث می شود تا شما در صورت داشتن حساسیت و یا آکنه و یا پوست سرخ از لایه بردار BHA استفاده کنید.

BHA برای افرادی که درگیر روزاسه هستند مناسب است. همه ی افرادی که دارای پوستی هستند که مستعد روزاسه است ، نمی توانند از یک لایه بردار استفاده کنند، اما آن دسته از افراد که می توانند استفاده کنند ، پوست صافتر و سرخی کمتری بر روی پوست خود مشاهده خواهند کرد. عملکرد ضد باکتریال سالیسیلیک اسید ممکن است برای روزاسه بسیار خوب باشد ، زیرا تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می دهد میکروب های خاصی ممکن است این بیماری را بوجود آورده و یا در این بیماری دخیل باشند. در صورتی که پوست شما بر اثر نور آفتاب آسیب دیده باشد و یا شما دچار آکنه های پوستی و یا منافذ بسته پوست هستید، آنگاه چه کنید ؟ در این موارد، BHA  انتخاب ایده آل برای پوشش هر دو مشکل باهم است و بعضی افراد فکر می کنند ، استفاده همزمان از هر دوی AHA و BHA هنوز هم نتایج بهتری را به همراه دارد.

توجه داشته باشید : آنهایی که به آسپرین آلرژی دارند نباید از لایه بردار BHA استفاده کنند ، به خاطر رابطه بسیار نزدیک BHA با آسپرین. BHA ، سالیسیلیک اسید است، در حالی که آسپرین استیل سالیسیلیک اسید (acetylsalicylic acid) است.

نکاتی برای گرفتن بهترین نتیجه از لایه بردارهای AHA و BHA

لایه بردار های AHA و BHA ، هنگامی که بر روی پوست تمیز به کار روند و بعد از آن از یک تونر ترجیح داده شده استفاده شوند بهترین نتیجه را حاصل می کنند.

نیازی نیست که که منتظر بمانید تا AHA و BHA بر روی پوست شما خشک شود، شما می توانید هر محصول دیگری را درست بعد از آن به طور عادی بر روی پوستتان به کار ببرید، محصولاتی از قبیل : مرطوب کننده، سروم ، کرم چشم و ضد آفتاب.

AHA و BHA با قدرت های متفاوت را امتحان کنید تا بفهمید چه میزان استفاده به شما بهترین نتیجه را می دهد. هنگام که قصد دارید لایه برداری را به مرحله بعد ببرید، اضافه کردن یک AHA و BHA با قدرت بیشتر را در نظر داشته باشید.

لایه بردار AHA یا BHA خود را در اطراف چشم خود اعمال کنید ، جوری که با پلک تماس پیدا نکند یا به طور مستقیم بر روی خط زیر چشم استفاده نشود. این می تواند کمک کند تا ظاهر خطوط و چین و چروک های اطراف چشم بهتر شود و باعث شود تا نفوذ مواد ضد پیری و ضد چروک بعد از لایه برداری AHA و BHA شما بهتر انجام گیرد.

اگر شما از محصولات موضعی برای درمان روزاسه یا آکنه استفاده می کنید، ابتدا لایه بردار های AHA و BHA را به کار ببرید، سپس از داروهای خود به ترتیب از آنهایی که سبک ترین تا سنگرین ترین بافت و texture را دارند استفاده کنید. بعضی از افراد، متوجه خواهند شد که پوستشان با رتینوئید موضعی به همراه یک AHA و BHA سازگاری ندارد، در حالی که در دیگر افراد نتایج درخشانی دارد. بنابراین ارزش این را دارد که امتحان کنید و ببینید آیا این ترکیب در مورد شما نیز به درستی نتیجه می دهد یا خیر.

چرا از یک Scrub یا یک قلم تمیز کننده ( Cleansing Brush ) استفاده نکنید ؟

Scrub ها و قلم های تمیز کننده قطعا یک انتخاب و یا Option برای لایه برداری پوست هستند، اما آنها فقط بر روی لایه های بالایی پوست صورت عمل می کنند. بیشتر توده های سلولی ناسالم بوجود آمده بر روی پوست بخاطر استفاده از یک Scrub است. بنابراین باید ببینید که چگونه می توانید این ها را کم کنید. مسئله نگران کننده تر دیگری که در مورد Scrub ها وجود دارد این است که اغلب آنها بافت و texture درشت و زبری دارند که باعث می شود micro-tear های کوچکی در پوست ایجاد شود.

اگر شما یک قلم تمیز کننده نرم پیدا کردید ، خوب است که این را به عنوان گامی جهت پاک سازی بیشتر پوست در نظر بگیرید تا نتایج تمیز کردن پوست بسیار بهتر شود.

هنگامی که از قلم های تمیز کننده صحبت می کنیم ، باید بگوییم که استفاده از آنها راه بسیار خوبی برای تمیز کردن پوست است و ممکن است شما بخواهید آنها را امتحان کنید اما اینها مزایای یک لایه بردار AHA و BHA که به خوبی فرموله شده اند را ندارند.

آیا امکان این وجود دارد که بیشتر اوقات لایه برداری کنیم ؟

لایه برداری پوست بسیار خوب است ، و این امکان وجود دارد که آن را انقدر انجام دهید تا زمانی که پوست شما به شما بگوید که دیگر زیادی از آن استفاده کرده اید. برای بعضی از افراد ، یک یا دو بار در روز بهترین نتیجه را می دهد و شما ممکن است یک روز در میان یا حتی یک بار در هفته امتحان کنید تا ببینید در کدام حالت بهترین نتیجه برای شما حاصل می شود.

مورد مهمی که باید بدانید این است که لایه برداری بوسیله AHA یا BHA تاثیر منفی بر روی سلول های سالم تولید شده در سطوح پایینی پوست نمی گذارند. زیرا AHA و BHA به زیر سطح پوست یا پشت خطوط درونی منافذ پوست عمیقا نفوذ نمی کنند.( به خاطر همین است که شما نمی توانید با لایه برداری، تتو روی پوست را پاک کنید. جوهر تتو در زیر لایه های بالایی پوست قرار می گیرد. ) ، بر خلاف تصور لایه بردارهای AHA و BHA پوست را نازک نمی کنند.

پیشنهاد ویژه

ماسک لایه بردار ( ماسک زغال ) برند رودیوم بیوتی (  ساخت کشور آمریکا ) از با کیفیت ترین ماسک های لایه بردار جهت پاکسازی پوست است.

این ماسک لایه بردار، ضد آکنه و ضد جوش است و باکتری عامل ایجاد آکنه را از بین می برد و مانع از رشد این باکتری می شود  ، این محصول همچنین سلول های مرده پوست را از روی پوست پاکسازی می کند و باعث می شود تا پوستی شاداب و روشن داشته باشید.

جهت سفارش بهترین ژل شستشوی صورت و پاک کننده و تمیز کننده صورت از مواد آرایشی و آلودگی ها که بسیار ملایم است اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *