زیبایی پوست

طبیعی یا غیر طبیعی ؟

پوست طبیعی یا غیر طبیعی

صنعت بهداشت و مراقبت شخصی با پایه طبیعی که بسیاری از آن شامل مراقبت از پوست است در حال گسترش در سراسر جهان است.
افزایش ناگهانی عرضه این دسته از محصولات و افزایش شدید تقاضای مصرف کنندگان برای این مواد طبیعی چقدر با واقعیات تبلیغی سازگار است ؟
عباراتی مانند طبیعی، آلی ( Organic ) ، سبز ، جامع ، سازگار با محیط زیست ، فاقد نگهدارنده ، و عاری از مواد شیمیایی چقدر حقیقت دارد ؟!

واضح است که موارد ذکر شده بر روی برچسب محصول باید با مواد تشکیل دهنده داخل محصول یکی باشد. متاسفانه همیشه این چنین نیست و در حال حاضر یک سازمان نظارتی جامع بر صنعت لوازم آرایشی در جهان وجود ندارد.

به طور متداول FDA ( سازمان دارو و غذای آمریکا ) روشی برای تشخیص مواد آرایشی، بهداشتی، مواد غذایی، دارویی دارد که بر این اساس دستور العملی برای تولید استاندارد این محصولات با رعایت ایمنی ، برچسب زدن مناسب ، بازاریابی مطابق با واقعیت درون محصول ارائه نموده است.

اگر محصولی دارای یک ماده اکتیو ( فعال ) باشد که خاصیت دارویی دارد، باید مراحل تست FDA را بگذراند.
کشور های ژاپن ، استرالیا ، اتحادیه اروپا و چندین کشور دیگر ، دستور العمل های متفاوتی برای تولید، برچسب زدن، ایمنی و تست ثبات را دارند.

‏مواد بهداشتی طبیعی :

شامل انواع ترکیبات گیاهی یا مواد معدنی می باشند و بیشتر برچسب های روی محصولات طبیعی به معنی داشتن یک یا دو روغن گیاهی اصلی می باشد که در کنار مواد سنتزی وجود دارند.

برای اینکه یک محصول در ایالات متحده برچسب آلی ( Organic ) را داشته باشد باید حاوی 95 % از ماده آلی تایید شده ( طبیعی و به دست آمده بدون استفاده از سم ها و کود ها ) باشد که باید توسط یک سازمان سوم ( سازمان ملی کشاورزی آمریکا ) نیز به تایید رسیده باشد.

بر روی این گونه محصولات باید قید شده باشد که حد اکثر 3 ماه تا 6 ماه پس از باز شدن می تواند، نگه داشته شود.

مواد بهداشتی طبیعی و افزودنی های نگه دارنده :

تقریبا امکان داشتن مواد بهداشتی صد در صد طبیعی بدون ماده نگه دارنده ( Preservatives ) وجود ندارد. مگر اینکه ماده 100% خشک بوده و یا در حالت پودر باشد و هدف اصلی از این افزودنی ها ، جلوگیری از رشد باکتریها و میکروبها می باشد.
به همین دلیل، محصولات طبیعی پایداری بسیار کمی دارند. پس از باز شدن درب بسته بندی آنها ، احتمال رشد باکتریها بسیار زیاد است. علائم آن تغییر رنگ ، بو و جدا شدن لایه ها می باشد.

حتی در ترکیبات 100 % طبیعی یک یا چند جز، از این مواد به عنوان نگه دارنده عمل می کنند.
آنچه به عنوان یک مصرف کننده باید بدانید ، خاصیت درونی و ذاتی یک ماده موثر ( فعال) مهمتر از منابع تولید آن است. به عنوان مثال ویتامین ث ، تولید شده به روش شیمیایی و ویتامین ث بدست آمده از پرتغال هیچ تفاوتی با هم ندارند بلکه میزان غلظت ، پایداری آنها بسیار مهمتر از منبع تولید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *