زیبایی پوست

‏چگونه سلول های پوست پیر می شوند؟

پیر شدن طبیعی پوست پدیده ای است که برای هر شخصی اتفاق می افتد. مراحل آن به ترتیب عبارتند از : کاهش تولید کلاژن ، آهسته تر شدن آزاد سازی پوست مرده و کم شدن رطوبت و چربی.همه این عوامل در نهایت به کم شدن خاصیت کشسانی و نرمی پوست می انجامد.

نحوه پیر شدن سلول های پوست

برای از بین بردن اثرات فوق از شیوه های متعددی مثل لیزر یا پلیمر های نامحلول در آب ( بوتاکس ، فیلر ها ، حجم دهنده ها ) استفاده می شود که معمولا اینها دستاوردهای صوری و کوتاه مدت هستند.تنها راه حل پایدار برای مسئله پیری پوست، استفاده از محصولات و متد هایی است که به صورت علمی امتحان و ثابت شده اند و تاثیر خود را در نواحی از پوست ( لایه های زیرین پوست ) که پروسه تولید کلاژن اتفاق می افتد می گذارند.
اساس پروسه پیری بر دو دسته ذاتی ( درونی ) ، بیرونی ( محیطی ) می باشد. دانشمندان ثابت کرده اند که هر دو پروسه توسط دو عامل رادیکال آزاد و التهاب های پوستی ایجاد می گردند و کل اساس صنعت نگهداری پوست، برای مقابله با این دو عامل طراحی شده اند.

رادیکال های آزاد :

بدن ما در ابعاد سلولی از اکسیژن استفاده می کند تا انرژی تولید کند. طی این پروسه علاوه بر انرژی ، مقداری ماده مضر ( رادیکال اکسیژن ) تولید می کند که این مولکول مضر مسئول تمام بیماریهایی است که به بالا رفتن سن مربوط است ، مثل بیماریهای قلبی ، سرطان ، آلزایمر و پیری سلول های پوستی.
اجتناب از رادیکال آزاد اکسیژن غیر ممکن است، چرا که ( رادیکال های اکسیژن ) محصول جانبی زنده ماندن یا زیستن است.
رادیکال آزاد اکسیژن معمولا به DNA سلول های پوست و یا دیواره آن حمله می کند و آنرا از بین می برد. بدن افرادی که سیگار مصرف می کنند و یا در محیط های آلوده هستند میزان بیشتری از این ترکیب را تولید می کنند. دانشمندان راه مقابله با این شیوه ( Oxidative Stress ) را استفاده از خنثی کننده اکسیژن می دانند و برای این منظور معمولا ویتامین های A و E و C مصرف می گردد و هر فردی برای کم کردن اثر این پروسه باید به طور روزانه از این محصولات استفاده کند.
دلیل استفاده از آنتی اکسیدان ها در محصولات مراقبت از پوست ، خنثی سازی این مولکول های رادیکال جهت محافظت از DNA سلولی می باشد.
دسته دوم، التهاب های پوستی است که توسط چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند (Sub-clinical Inflammation ) :
التهاب های پوستی در محیط های آلوده ، در برابر UV یا مصرف سیگار تشدید می گردند و اثر نهایی این التهاب ها از بین رفتن چربی سلول ها است که دیواره سلولی را تشکیل می دهند. در نهایت از سنین 50 سالگی، پوست خشک می گردد و به دلیل کاهش میزان چربی به راحتی کبود می شود و در خانم ها یائسگی سطح هورمون استروژن را کاهش می دهد که نتیجه آن خشکی، نازکی و حساسیت پوست می باشد. پیشگیری کلید کاهش چروک های پوستی و عوارض دیگر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *